Fysik

Partikelfysik

18. april 2014 af Gandhara (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen

Jeg sidder her og har problemer med opgave B) i en opgave om partikelfysik. I opgave A) har jeg vurderet strækningen til 9.6*10-8m.

I opgave B) ved jeg at jeg skal udnytte:

- Bevarelse af den samlede energi

- Bevarelse af den samlede impuls-vektor

- Bevarelse af invariant masse både før og efter reaktion, samt ved skift af inertialsystem

Men jeg kan ikke rigtig komme videre. Jeg vader rundt i diverse formler, men jeg kan ikke komme videre.

Håber i kan hjælpe (opgaven er vedhæftet som billede)

Vedhæftet fil: Opgave 1 (2).jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. april 2014 af peter lind

Bevarelse af masse er her det samme som bevarelse af energi.

Opløs impulserne for fotonerne i komponenter vinkelret på og parallel med mesonens bevægelsesretning. Før henfaldet er impulsen vinkelret på mesonens bevægelsesretning 0 og det må derfor også gælde for fotonerne. Det giver at de to fotoner har samme energi.

Der gælder så at Ef=pf*c    Ef energien af en forton. pf er den numeriske værdi af fotonens impuls.

Hvis du så opskriver bevarelsen af energi og impuls får du

Emeson =  pf*c

Pmeson = 2*pf*cos(u)

Da du kender γ faktoren og af den kan du så finde mesonens energi og bevægelsesmængde. De 2 ligninger indeholder derfor de to ubekendte u og fotonernes  energ/impuls


Svar #2
19. april 2014 af Gandhara (Slettet)

Men de enkelte x,y-komponenter af fotonernes impuls er jo ikke bevaret: det er jo den samlede impulsvektor der er bevaret. Derfor kan fotonerne også godt have impuls vinkelret på mesonens bevægelsesretning.

Hvis jeg skal bruge formlen Ef=pf*c, så kender jeg jo hverken energi eller impuls? eller skal jeg bruge enegien ud fra hvilemassen?

Og, hvorfor er mesonens energi ikke summen af de 2 fotoners energi? altså som Emeson = 2*pf*c? Og gælder denne udtryk ikke kun for fotoner?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. april 2014 af peter lind

Impulsbevarelse vinkelret på mesonens bevægelsesretning giver at de 2 fotoner må have samme impuls og dermed også energi. Har de det er impulsen også bevaret vinkelret på mesonens bevægelsesretning. Ef = Pf*c skal bruges til at eliminere den ene variabel altså enten Ef eller også pf fra de resterende ligninger. Dermed har du en mindre ubekendt. Jeg har brugt den til at eliminere Ef i det jeg skriver nedenunder

Du har ret i at der skal stå Emeson = 2pf*c  Det er en fejl fra min side. Undskyld
 


Svar #4
19. april 2014 af Gandhara (Slettet)

Det kan ske for selv den bedste ;)

Jeg prøver lige at foretage beregningerne, og se om jeg får det rigtige resultat.


Svar #5
20. april 2014 af Gandhara (Slettet)

Hvis man nu vil forsøge sig en anden måde at løse opgavenpå, hvordan skulle den så løses hvis man vil benytte den invariante masse og impulsbevarelse?


Svar #6
20. april 2014 af Gandhara (Slettet)

Jeg mener nu at jeg har beregnet impuls og energi for mesonen:

Impuls:

p=γ*m0*v

<=> 

pmeson=4.2 * 135 MeV/c2 * 2.9*108 m/s = 2.9*10-19 kg * m/s.

Energi:

E=γ*m0*c2

<=>

Emeson=4.2 * 135 MeV/c2 * c2 = 9.1*10-11 J

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men hvis det er, hvordan kommer jeg så videre til at beregne vinklen u? jeg skal vel bruge fotonernes impuls. Jeg kan ikke bare tage halvdelen af mesonens impuls, fordi så finder jeg jo bare fotonernes impulses x-komponent.


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. april 2014 af peter lind

Brug formlerne i #1 med rettelsen i #3.  Af den første ligning kan du finde fotonens impuls. Når du har fundet den lan du indsætte dette i den anden ligning og deraf først cos(u) og dernæst u


Svar #8
20. april 2014 af Gandhara (Slettet)

Men jeg kan bare ikke se hvordan jeg skal bruge de formler...

For eksempel:

Ef=pf*c: Her kender jeg hverken energi eller impuls af fotonen.

Emeson=2*pf*c: Her kender jeg hverken mesonens energi eller fotonens impuls.

Pmeson=2*pf*cos(u): jeg kender stadigvæk ikke de andre variabler til at beregne u.

Hvorfor holder fremgangsmåden i #6 ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. april 2014 af peter lind

Ef=pf*c bruges udelukkende til at fjerne en ubekendt i impuls og energibevarelse, som nævnt tidligere.

Emeson og pmeson har du selv udregnet i #6


Svar #10
20. april 2014 af Gandhara (Slettet)

Nu får du altså alle mine udregninger her:

Fra #6:

Emeson=9.1*10-11 J

Pmeson=2.9*10-19 kg* m/s

------------------------------------------------------

Jeg bruger formlen: Emeson=2*pf*c: til at beregne fotonernes energi:

9.1*10-11J=2*pf*c

pf= 1.5*10-19 kg*m/s

Denne bruger jeg i følgende formel: Pmeson=2*pf*cos(u): til at beregne vinklen, idet jeg kender mesonens impuls og fotonens impuls:

2.9*10-19 kg*m/s=2*1.5*10-19 kg*m/s*cos(u). Når jeg solver, og jeg skal løse vinklen u, får jeg noget mærkeligt (jeg har vedhæftet udregningen som billede).

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #11
20. april 2014 af Gandhara (Slettet)

Jeg har tjekket at jeg regner i grader (og det hjælper ikke at skifte til radianer). Men i grader burde der kommet noget fornuftigt ud :/

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #12
20. april 2014 af peter lind

De filer siger mig ikke noget. Jeg kender ikke dit CAS værktøj


Svar #13
20. april 2014 af Gandhara (Slettet)

Det er ok. Har du evt. selv et bud på hvad vinklen bliver?


Skriv et svar til: Partikelfysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.