Fysik

Energi-opgaver.. Hjælp!

20. april 2014 af Sofie5183 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Heey derude :)

Jeg sidder helt fortabt med en fysik-aflevering.. Jeg har ingen anelse om hvordan man udregner nogen af opgaverne! Fysik har aldrig været min stærke side, håber at der er nogen der vil tage et kig på dem, det ville betyde meget!

På forhånd tak, fortsat god dag!


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2014 af mathon

opgave 1:

                          E_{kin}=\frac{1}{2}\cdot m\cdot v^2

                          


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. april 2014 af mathon

opgave 2:

                        E=m_{vand}\cdot c_{vand}\cdot \Delta T+m_{Al}\cdot c_{Al}\cdot \Delta T
              


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. april 2014 af mathon

opgave 3:

                        m_{lod}\cdot c_{lod}\cdot \Delta T_{lod}=m_{vand}\cdot c_{vand}\cdot \Delta T_{vand}


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. april 2014 af mathon

opgave 4:

                     m\cdot g\cdot h=\frac{1}{2}\cdot m\cdot v^2

                     g\cdot h=\frac{1}{2}\cdot v^2

                     v=\sqrt{2\cdot g\cdot h}

                     

                     


Svar #5
21. april 2014 af Sofie5183 (Slettet)

Tusind tak for det! :D 


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. april 2014 af Julka2905 (Slettet)

Jeg forstår ikke helt hvad du har brug for hjælp til. det er alt sammen formler, som du skal indsætte værdier i.


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. april 2014 af Julka2905 (Slettet)

Et eksempel på den første formel du nævner, for beregning af kinetisk energi:
Ekin = 1/2 * m* v^2

Ekin = Den kinetiske energi
1/2 = blot en konstant
m = masse
v = hastighed

Lad os nu sige atr en genstand har en masse på 2 kg og en hastighed på 10 m/s. Hvor stor er genstandens kinetiske energi så...? Jo.. Så tager du blot din masse (m), som er 2 kg, og din hastighed (v) som er 10 m/s.

Så indsætter du blot i din formel, og nu har jeg gjort eksemplet nemt, så du ikke behøver en lommeregner:
Ekin = 1/2 * 2 kg * 10^2 m/s = 100 J.

Jeg gider ikke helt nøjagtigt at gå i detaljer med hvorfor enheden kommer ud i Joule (J) siden vi regner med enheder såsom kg og m/s, som begge er SI-enheder (ved jeg ikke om du har haft noget om). Men på den ene side kan du sige at når du sætter værdier ind i formlen med SI-enheder, så kommer de tilsvarende også ud i SI-enheder. 


Svar #8
21. april 2014 af Sofie5183 (Slettet)

Vidste bare ikke hvordan jeg skulle udregne det eller hvilke formler jeg skulle bruge, 

men har fundet ud af det nu ;) Tak for svar! 


Skriv et svar til: Energi-opgaver.. Hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.