Fysik

Fysik-transformation

20. april 2014 af sofieoolsson (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg går i 9.klasse og er i gang med at forberede mig til fysik eksamen.
 

Jeg har svært ved at forstå transformation. hvordan det fungere samt hvordan man anvender det.
Jeg har ikke fundet så meget hjælp i min fysik bog som hedder ny prisma fysik/kemi 9. håber i kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2014 af mathon

Du kender induktionsgrundforsøget med 
en stangmagnet og en spole.

         I tranformatoren er sekundærspolen spolen 
og 
         primærspolen erstatter stangmagneten.

.
         I sekundærspolen induceres således en spænding, der varierer, hvorfor den kaldes en vekselspænding.

............

         Transformerens brugsanvendelighed skyldes formindskelsen af sekundærstrømmen,
         så energitabet
                                                 E_{tab}=R\cdot I^2

         nedsættes betydeligt.

         Uden transformation
                                                 E_{tab}^{\, uden\; tranformer}=R\cdot I{_{p}}^{2}

         Med transformation
                                                 E_{tab}^{\, med\; tranformer}=\left ( \frac{N_p}{N_s} \right )^2\cdot R\cdot{I_{p}}^{2}

         hvor
                               \left ( \frac{N_p}{N_s} \right )< < 1
            


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. april 2014 af mathon

da
                   I_s=\frac{N_p}{N_s}\cdot I_p


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2014 af mette48

En transformetor består af 2 spoler (en primær spole og en sekondær spole) med en fælles jernkerne.

Der sendes vekselstrøm gennem primærspolen. Ved vekselstrøm skifter strømmen retning, idet strømstyrken varierer.

Når strømmen løber gennem spolen bliver primærspolen en elektromagnet. Gennem jernkernen føres magnetfeltet over til sekundærspolen.

Dette svarer til at man bevæger en stangmagnets ene pol hen mod sekondærspolen.

I sekongærspolen induceres der nu strøm, ligesom der induceres strøm i en spole, når en stangmagnet fjernes fra spolen.


Svar #4
23. april 2014 af sofieoolsson (Slettet)

Tusind tak.


Skriv et svar til: Fysik-transformation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.