Generelt

Årskarakterer og eksamenskarakterer i gymnasiet?

20. april 2014 af larssten (Slettet)

Hej jeg har lige nogle spørgsmål ang års- og eksamenskaraktere i gymnasiet (jeg går på HHX).

Bliver årskarakterene for de fag man ikke kommer op til eksamen, overført til eksamensbeviset?

Og hvis jeg nu i årskarakter får 4 i matematik, men 10 til matematik eksamen, hvad vil er så stå på mit eksamensbevis for matematik? 

Eller hvad hvis jeg i dansk eksamen fik 4, men i årskarakter fik 7 hvad vil er så stå på mit eksamensbevis for dansk? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. april 2014 af Perfektum12 (Slettet)

I gymansiet kommer både årskaraktere for afsluttende fag og eksamenskaraktere på eksamensbeviset. Hvis du har fået 4 i matematik i afsluttende årskarakter og 10 til eksamen vil begge karakterer stå på dit eksamensbevis, og det samme gøres sig gældende for dansk. 


Svar #2
21. april 2014 af larssten (Slettet)

Ja men når gennemsnittet så skal beregnes vil det så tælle 50-50 (altså 4 i årskarakter og 10 i eksamen tælle som 7 i gennemsnit)? Hvis ja hvad vil det så tælle hvis man fik 7 og 10? Og hvad med de fag man ikke kommer op i? Er det så bare årskarakteren der tæller for de fag man ik kommer op i?


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. april 2014 af Perfektum12 (Slettet)

For de afsluttende fag du ikke kommer op i tæller årskarakteren kun. For det meste udregnes årskarakter og eksamenskarakter seperat, og dernæst tager man gennemsnit af de to for at finde det endelig gennemsnit. Nogengange vægtes karakterene i et fag 50/50 eksempelvis når begge karakter ganges med 1, men i b niveau fag er det anderledes, da karakteren ikke vægtes ligeligt. Du kan evt udregne gennemsnittet på denne hjemmeside, hvis du er i tivivl: http://www.softit.dk/snit.asp

Svar #4
21. april 2014 af larssten (Slettet)

Har lige et aller sidste spørgsmål :-) Hvis jeg nu fx. får 10 i samfundsfag men ikke kommer op til det i eksamen. Vil der så både på mit årskarakterer stå 10 og på mit eksamenskarakterer stå 10 for samfundsfag eller vil der kun stå 10 på min årskarakterer og intet på min eksamenskarakter for samfundsfag?


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. april 2014 af MaibritG

#4, Der vil kun stå din årskarakter og dermed et blankt felt under eksamenskarakteren. Det vil minde lidt om det her gamle eksamensbevis: http://tomatsuppe.dk/cv/grafik/gym.gif

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #6
21. april 2014 af larssten (Slettet)

Tak til jer bege :-) Men jeg er i gang med at læse en bog ved navn "Spillet om karaktertererne". Og der står der ordret: "I alt får man i gymnasiet lidt over tredive karakterere på sit eksamensbevis, heraf lidt over tyve årskarakterer og nu eksamenskarakterer. Man skal altså kun til i alt ni eksaminer fordelt på tre år, hvilket faktisk er under halvdelen af de fag, man  afslutter. Til gengæld bliver årskaraktererne i samtlige fag overført direkte til eksamensbeviset. Dette gælder vel at mærke ikke kun de fag, som man ikke skal til eksamen i, hvor årskarakteren selvfølgelig overføres direkte. Også i eksamensfagene årskarakteren overført til eksamensbeviser og den vægter således med 50% i det endelige snit i det enkelte fag".

Så er det der står ovenover rigtig eller ej?


Brugbart svar (1)

Svar #7
21. april 2014 af MaibritG

Det er også korrekt, det der står. Der står at årskarakterne bliver overført til dit eksamensbevis, og at årskarakterne tilsvarende vil fremgå selvom, at du har været til en afsluttende eksamen i faget. Det samlede gennemsnit beregnes jo også ud fra årskarakter, eksamenskarakterer og fagets vægtning (om det er et A, B eller C-niveau fag).

Igen, prøv at tage et kig på det gamle eksamenbevis, jeg har linktet til. Der kan du se at personen både har et resultat fra årskarakteren og et fra eksamenkarakteren (se eksemplvis feltet med matematik A).

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #8
21. april 2014 af larssten (Slettet)

Mange tak Maibrit :) Men længere nede står der at årskarakterer vægter ca. 70% af det endelige gennemsnit. Hvordan kan det lade sig gøre, når jeg regner det ud giver det 77,5%? (9/20*100):2= 22,5%  11/20*100= 55% 55+22,5= 77,5%.  Eller er det bare mig der har beregnet det forkert?


Brugbart svar (1)

Svar #9
21. april 2014 af MaibritG

Jeg synes faktisk at denne beskrivelse af eksamenbeviset er ret god, og svarer også på dit spørgsmål: http://www.htg.dk/stx/eksamen/eksamensbevis/

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #10
21. april 2014 af Perfektum12 (Slettet)

Når der står at årskarakterer vægtes 70 %, menes at du i langt de fleste tilfælde ikke vil komme op i eksamen i et fag, og derfor vægtes eksamenskarakteren ikke, og det gør at årskarakterene vægter 70 % af det samlede gennemsnit. Derimod hvis du kommer til eksamen i et fag, så vægtes karakteren enten 50/50 eller anderledes hvis der er tale om b fag, så det her de 30 % kommer ind. 

Håber det hjælper. 


Svar #11
21. april 2014 af larssten (Slettet)

Okay tusind tak for hjælpen Perfektum12 og Maibrit Grøndal :-) Men er der nogen af jer der ved hvor mange eksaminer man skal op i alt på HHX inkl. studieområdet og SRP?


Svar #12
21. april 2014 af larssten (Slettet)

Perfektum12 det vil da altid være 50/50 selvom der er tale om A,b eller c niveau fag?


Brugbart svar (1)

Svar #13
21. april 2014 af Perfektum12 (Slettet)

Som udgangspunkt jo, men når årskarakteren vægtes 0.75 i b fag og eksamenskarakteren ganges med 1.5, så bliver vægten i dette tilfælde lagt på eksamenskarakteren. 


Svar #14
22. april 2014 af larssten (Slettet)

Igen tak for jeres hjælp :-) Fortsat god dag!


Svar #15
22. april 2014 af larssten (Slettet)

Lige en sidste ting Perfektum12 :)
 

Du skriver: "Som udgangspunkt jo, men når årskarakteren vægtes 0.75 i b fag og eksamenskarakteren ganges med 1.5, så bliver vægten i dette tilfælde lagt på eksamenskarakteren."

Er det alle B fag der er sådan, eller er det bare et par af dem? Og forresten kan man egentlig godt komme op til tysk skriftlig på B niveau?


Brugbart svar (1)

Svar #16
22. april 2014 af MaibritG

Det vil primært gælde for alle B-fag. Jeg har endnu ikke mødt et tilfælde hvor det ikke gjorde sig gældende. Der er i øvrigt ikke en skriftlig prøve i tysk B, men det er der på tysk A.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Årskarakterer og eksamenskarakterer i gymnasiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.