Fysik

Kuglen der triller på laden

21. april 2014 af ramiac (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Jeg har en her en kugle på en plade der triller på tre forskelige højder. Jo højere pladen var, des hurtigere trillede kuglen.

Er der nogle der kan give en forklaring på hvorfor der sker en ændring af hastigheden nær hældningen på pladen ændres?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Prøv at forklare mere detaljeret, hvad forsøget gik ud på. Triller kuglen ned ad pladen, der er skrå i forhold til vandret? Starter kuglen i hvile?


Svar #2
21. april 2014 af ramiac (Slettet)

Det er lidt svært at forklare så jeg vedhæfter opgaven her. Pladen har haft tre forskellige højder en lav. mellem og høj.

Vedhæftet fil:OS.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2014 af jnl123

I hvilket af de 3 forsøg er kuglen "opladt" med mest potentiel energi tror du?


Svar #4
21. april 2014 af ramiac (Slettet)

Det forsøg hvor pladen lod højst. Men jeg vil gerne finde ud af hvorfor den trillede hurtigere hver gang vi satte pladen højere op.

Svar #5
21. april 2014 af ramiac (Slettet)

#3


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Når kuglen triller nedad forøges kuglens kinetiske energi med det, den taber i potentiel energi.


Svar #7
21. april 2014 af ramiac (Slettet)

Vil de så sige jo højere hældning, des mere kinetisk energi?

#6


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. april 2014 af jnl123

Jo højere lodret afstand (og dermed også højere hældning (hvis pladen er lige lang)), jo mere potentiel energi (og dermed også mere kinetisk energi)


Svar #9
21. april 2014 af ramiac (Slettet)

#8 tusind tak


Svar #10
21. april 2014 af ramiac (Slettet)

Men kommer der ikke mere kinetisk energi fordi jordens tyngdekraft trækker i kuglen?


Svar #11
21. april 2014 af ramiac (Slettet)

#8


Skriv et svar til: Kuglen der triller på laden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.