Studievejledning

kvote 2

22. april 2014 af OnceUponATime

Hej allesammen

Jeg har brug for lidt rådgivning, og ville derfor stille mine spørgsmål her, med forventning og håb om at få svar :)

Jeg lever og ånder for medicin. Jeg vil simpelthen intet andet i mit liv end at læse medicin, bidrage til samfundet som læge, der helbreder patienterne og yder fuld støtte.

Hvis jeg ikke kommer ud med et højt nok gennemsnit fra STX, og mine karakter i enten matematik, bioteknologi og fysik er "lave" (de adgangsgivende fag), vil I så forslå mig, at tage fagene om (evt. på VUC), og få bedre karakter, for dermed at søge ind gennem kvote 2, med et bevis på, at jeg kan klare fagene til gode karakter? Vil det hjælpe på mine chancer, eller er det spild af tid?

Jeg opsnappede, at man skulle opsamle nogle specifikke antal point for at komme ind på det ønskede studie gennem kvote 2. Hvordan fungerer det her pointsystem? Hvor og hvordan kan man skaffe disse point?

Ville jeg samle nogle gode point ved at tage grundforløbet på SOSO-uddannelsen? Eller studere nogle år som biologi/kemi-lærer på seminariet? Eller skal jeg begynde på nogle uddannelser som sygeplejerske (kommer man ind gennem SOSO?) eller skal jeg måske læse biokemi?
Behøver jeg at fuldende disse fag, eller kan jeg godt søge ind, selvom jeg ikke har en hel bachelor?

Hvad med sådan noget som at rejse til udlandet? Hvad laver man i udlandet? Og hvordan kan det skaffe point?

Kan man godt have gang i flere uddannelser samtidigt? Må man godt tage flere bachelor?

Venligste hilsner :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. maj 2014 af dannysannem

Jeg tænker at det kommer rigtig meget an på om du drømmer om eet bestemt sted du gerne vil læse medicin. Mulighederne for at søge ind på kvote 2 er meget forskellige.

Er KU eller SDU i spil så kunne du overveje at bruge dit sabbatår effektivt på en indsats for at gøre dig attraktiv. Og hvordan gør man så det. Jo, et bud kunne være at tage på Rønde Højskole og følge sygepleje/medicinlinjen samt rejseprojektet med frivilligt arbejde.

Hvad kan du så bruge højskole og rejse med frivilligt arbejde til? På KU vil du kunne markant skærpet indenfor "Motivation og studiepotentiale" - afspejlet i din ansøgning -, "Udlandsophold" samt "Anden relevant erfaring"

Det samme gør sig sådan set gældende på SDU - det er bare et andet setup med indledende Multiple Choice test og Multiple mini interviews(MMI). Her vil højskoleopholdet særligt kunne give dig brændstof til nogle gode snakke under MMI.

http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/vurdering-kvote2/
http://www.sdu.dk/uddannelse/optagelse/bacheloruddannelser/kvote_2/optagelsesproever_mcq_mmi
http://www.rondehojskole.dk/linjer/sygepleje-medicin/
http://www.rondehojskole.dk/rejseprojekt-med-frivilligt-arbejde/


Svar #2
02. maj 2014 af OnceUponATime

Tusinde tak for dit svar dannysannem!

Jeg ønsker at studere på SDU i Odense, hvis jeg kan komme ind gennem kvote 1, ellers bliver jeg til den tid nødt til at studerer på KU, hvis jeg søger ind gennem kvote 2 :)

Men hvordan ved jeg, hvor mange point jeg har optjent? Tak på forhånd! :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2014 af dannysannem

SDU har jo 50 % optag på kvote 2. Så kvote på SDU synes jeg da klart du skal satse på, hvis det er drømmestudiet. Og så handler det jo om at gøre en god figur til de der MMI. Og det er der jeg kan se at eleverne fra Rønde Højskole står godt. Bemærk at jeg ikke er uvildig i denne snak da jeg selv arbejder på Rønde Højskole.

Svar #4
05. maj 2014 af OnceUponATime

#3 Tusinde tak for info, jeg har undersøgt Rønde Højskole. Problemet er dog, at området ligger meget langt væk, fra hvor jeg kommer fra .. :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. maj 2014 af dannysannem

Vi har elever fra hele landet, så med mindre du har et eller andet der binder dig til det sted hvor du bor, så tænker jeg ikke det afstanden skal forhindre dig i at tage på højskole. Når først vores elever er i gang, så er de næsten ikke til at drive hjem.

På den måde bliver det også for rigtig mange en blid måde at flytte hjemmefra på.

Du skulle tage at komme forbi en dag til en rundvisning og få syn for sagen. Du kan fange mig på telefon 21935680 eller du kan skrive en mail til [email protected].


Skriv et svar til: kvote 2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.