Fysik

Idealgasligningen -FYSIK

22. april 2014 af htxstuderende15 (Slettet) - Niveau: B-niveau

I et køleskab er temperaturen 3 C. Når lågen åbnes, bliver luften i køleskabet erstattet med 25 C varm køkkenluft ved 1 atm. 

Beregn trykket i køleskabet, når det har været lukket et stykke tid. Det antages, at køleskabet er lufttæt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2014 af peter lind

Som du skriver i overskriften; Brug idealgasligningen, Du kan antage at rumfanget er konstant og at temperaturen falder fra 25º C til 3º C


Svar #2
23. april 2014 af htxstuderende15 (Slettet)

#1

Som du skriver i overskriften; Brug idealgasligningen, Du kan antage at rumfanget er konstant og at temperaturen falder fra 25º C til 3º C

det forstår jeg ikke


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. april 2014 af peter lind

Hvad forstår du ikke ?


Svar #4
23. april 2014 af htxstuderende15 (Slettet)

#3

Hvad forstår du ikke ?

formlen ser således ud: p * V = n * R * T

men jeg kender kun 
t = 3

Jeg kender jo hverken gaskontanten, stofmængden eller rumfanget (forstår heller ikke hvad du mener med konstant)


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. april 2014 af peter lind

At noget er konstant betyder at det ikke ændrer sig. Det er det samme både før og efter. Du må antage at trykket er 1 atmosfære, hvis der ikke står noget i opgaven om det. Du behøver ikke at kende stofmængden eller rumfanget det går ud. Du har

P*V/T = P0V0/T0 = n*R

indeks 0 angiver at det er værdierne ved start


Svar #6
23. april 2014 af htxstuderende15 (Slettet)

#5

At noget er konstant betyder at det ikke ændrer sig. Det er det samme både før og efter. Du må antage at trykket er 1 atmosfære, hvis der ikke står noget i opgaven om det. Du behøver ikke at kende stofmængden eller rumfanget det går ud. Du har

P*V/T = P0V0/T0 = n*R

indeks 0 angiver at det er værdierne ved start

så 1/3 = R???


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#6

R er gaskonstanten, som er en kendt fysisk konstant, men den skal man ikke bruge i denne opgave. Man skal blot benytte den venstre del af ligningen i #5

        P·V/T = P0·V0/T0

hvor det også antages, at V ikke ændres, så V = V0 .


Svar #8
23. april 2014 af htxstuderende15 (Slettet)

 men det jeg ikke forstår er hvad V er, da jeg ikke får oplyst nogen tal. så skal jeg gå udfra den er 0?


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

Nej, V er ikke lig med 0. V er det konstante rumfang af køleskabet, så V = V0 , og man kan jo så dividere med V0 på hver side i ligningen.


Svar #10
23. april 2014 af htxstuderende15 (Slettet)

kommer der så til at stå P*V/T/V0 = P0/T0? 


Brugbart svar (0)

Svar #11
23. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#10

Ja, og benyt så, at V = V0, som det er nævnt flere gange ovenfor.


Skriv et svar til: Idealgasligningen -FYSIK

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.