Kemi

Jernhydroxid

23. april 2014 af kalle09 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej Hej.

Jeg har lige et lille kemi spørgsmål som jeg håber der er en som kan hjælpe med. Er ret dårlig til kemi så ved ikke om det er et lidt dumt spørgsmål. Men mit spørsmål er hvad 3-tallet efter (OH) betyder i denne formel ?

4FE + 3 O2 + 6 H2O → 4 FE (OH)3

På forhånd tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2014 af khol (Slettet)

Det betyder at der er 3 OH-grupper knyttet til jern

4Fe + 3O2 + 6H2O → 4Fe(OH)3 (rust)


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. april 2014 af Chrystine (Slettet)

Du spørger om Fe(OH)3.
3-tallet bag (OH) betyder, at der er 3 OH- ioner, som går sammen med en Fe +++ ion i et molekyle.

Billedligt kan man forestille sig en lille rød trehjulet cykel som molekylet Fe(OH)3.
For hvert styr (Fe+++) har den tre hjul (OH-).
Så når man bygger trehjulede cykler, så skal man bruge 3 hjul, hver gang der laves en cykel.
 

Grunden til, at jeg ved, at jern (Fe) har ladningen 3+ her, er, at molekylet skal være elektrisk neutralt.
Jeg ved/husker, at hver OH har 1-, og når jeg så ved, at der går 3 OH- til en Fe, så må Fe have 3+


Jeg håber, at det giver mening.

Nu får du lige lidt bonus-bemærkninger om notation:
Tallene inden i molekylerne, som angiver antallet af de forskellige ioner (det tal, du spurgte om),
det skriver man forneden - Hviket man på computer rent praktisk gør oppe på knappen x2.
Eventuelle ladninger skrives foroven (med knappen x2),
og grundstoffer med to bogstaver skrives med STORT efterfulgt af lille bogstav (eksempel Fe i stedet for FE).

Sådan ser din reaktionsligning ud:   4 Fe + 3 O2 + 6 H2O → 4 Fe(OH)3


 


Skriv et svar til: Jernhydroxid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.