Dansk

SU og uddannelse

23. april 2014 af Revolu3104 (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Hej. Jeg har en klumme som har med SU og uddannelse at gøre. Så har jeg så fået en opgave hvori jeg skal forklare, kommunikationssituationen. Nogle som kunne forklare mig hvad det vil sige at 'forklare kommunikationssituationen'?

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2014 af 123434

Kommunikationssituation

"er den simpleste udgave af teksternes kommunikationssituation. Der er en afsender og en modtager. en afsender er den der har budskabet eller en hensigt, den der har skrevet teksten. i fiktionstekster er det en blanding imellem forfatter, fortæller figur og synsvinkel.

Modtager er den der skal modtage produktet. læseren eller målgruppen det er beregnet til.

Envejs- og tovejskommunikation. Envejs er f.eks. hvis man f.eks. har en tekst man ikke kan svare tilbage på. hvorimod en tovejskommunikation kan være eksempelvis en brevkasse. Hvor flere kan svare."


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. april 2014 af 123434

Bitzers retoriske situation[redigér | redigér wikikode]

2000 år efter pentagrammet – i år 1968 – fandt Lloyd Bitzer på en kommunikationsmodel. Den består af:

Exigence – det teksteksterne problem, dvs. et problem der ligger uden for ytringen
Mediators of change – modtagerne, de skal være berørte af exigence
Constraints – omstændighederne, som er faktorer der bestemmer hvordan ytringen skal være fx genre


Skriv et svar til: SU og uddannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.