Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

hjælp til problemformulering

24. april 2014 af camillamondrup (Slettet)

Hej alle jeg fik min problemformulering til min SRO opgave for et par dage siden og sidder nu og skal til at skrive selve opgaven. Jeg har kigget på den længe og er nu kommet helt i tvivl om jeg har forstået den rigtigt.

"Hvordan skitseres forskellige problematikker i relation til immigration til USA fra Latinamerika i det primære materiale? Hvordan fremstilles USA som det forjættede land i værkerne?"

Det sidste spørgsmål har jeg styr på, men det første er jeg ikke helt sikker på hvordan skal tolkes.
Håber i vil give jeres bud! på forhånd tak :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. april 2014 af NylsBurger (Slettet)

Der er heller ikke særlig klart formuleret.

Jeg ville tolke det som: Hvilke problemer medfører immigrationen fra USA til Latinamerika ifølge teksterne, og hvilken holdning udtrykker teksterne til disse problemer?

Det sidste spørgsmål er heller ikke ret klart. Det er enten et spørgsmål, der allerede foregriber svaret (Hvordan fremstilles USA? Svar: som det forjættede land), så du bare skal uddybe og eksemplificere lidt - eller det lægger på en ikke særlig tydelig måde op til en stilistik eller retorisk analyse af teksternes virkemidler (afhængig af fag selvfølgelig)

Der er desværre mange gymnasielærere, der ikke gider gøre arbejdet med at tænke og formulere sig klart og præcist og gemmer uklarheden i deres forestillinger om, hvad en opgave skal indeholde, bag såkaldt akademiske formuleringer.


Svar #2
24. april 2014 af camillamondrup (Slettet)

#1

Der er heller ikke særlig klart formuleret.

Jeg ville tolke det som: Hvilke problemer medfører immigrationen fra USA til Latinamerika ifølge teksterne, og hvilken holdning udtrykker teksterne til disse problemer?

Det sidste spørgsmål er heller ikke ret klart. Det er enten et spørgsmål, der allerede foregriber svaret (Hvordan fremstilles USA? Svar: som det forjættede land), så du bare skal uddybe og eksemplificere lidt - eller det lægger på en ikke særlig tydelig måde op til en stilistik eller retorisk analyse af teksternes virkemidler (afhængig af fag selvfølgelig)

Der er desværre mange gymnasielærere, der ikke gider gøre arbejdet med at tænke og formulere sig klart og præcist og gemmer uklarheden i deres forestillinger om, hvad en opgave skal indeholde, bag såkaldt akademiske formuleringer.

Tusinde tak for dit svar! Fagene er engelsk og spansk.

Jeg synes heller ikke det er formuleret specielt tydeligt, men så kan de (lærerne) vel heller ikke sige noget til at jeg tolker spørgsmålene på min egen måde, vel?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2014 af NylsBurger (Slettet)

Så det første spørgsmål knytter sig til sagprosatekster og det sidste spørgsmål til litterære tekster?

Spørg hellere dine lærere for en sikkerheds skyld. Du kan altid bede om at få opgavestillingen præciseret, også uden for/efter vejledningsperioden.


Svar #4
24. april 2014 af camillamondrup (Slettet)

Jeg har tre engelske digte samt tre litterære spanske tekster og en engeslsk sagprosa tekst, men jeg tror ikke at de nødvendigvis knytter sig til det ene eller det andet spørgsmål. 

Jeg tror i hvertfald lige at jeg sender mine lærere en besked


Skriv et svar til: hjælp til problemformulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.