Fysik

Resonans

24. april 2014 af beautifulp - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er i gang med en fysik rapport og jeg er blevet lidt i tvivl om noget. I opgaven formuleringen står der: Afgør hvor mange cifre du med rimelighed kan angive de målte- og der med de beregnede værdier med. 

Jeg er lidt i tvivl om hvad dette betyder. Håber der er en som kan hjælpe :-)

Tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2014 af jnl123

Det må nok komme an på hvad der måles, og med hvilket udstyr der måles. Hvis man f.eks. har målte værdier med 2 decimaler, så kan man i hvertfald ikke få 3 decimalers nøjagtighed :)


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. april 2014 af hesch (Slettet)

Målte værdier:  Du skal her kontrollere måleredskabernes nøjagtighed. Fx kan/skal der på et voltmeter være angivet en nøjagtig ved klasse 2, hvilket så betyder, at du kan måle med 2% nøjagtighed. Det giver så ikke mening at skive en målt spænding ved U =10,824V,  men U = 10,8V er ok.

Beregnede værdier: Hvis du skal beregne en effekt ved P = U * I, hvor U er en målt værdi ( 2%), kan du ikke beregne P = 21,543 W,  men 21,5W er ok.

Du kan godt i mellemregninger anvende lidt flere betydende cifre, for nu ikke at lave afrundingsfejl oveni målefejlene. Men i selve resultatet skal du være konsekvent.


Skriv et svar til: Resonans

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.