Fysik

Stående bølger

24. april 2014 af AnHansen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej:)

Jeg sidder og prøver at løse en fysikopgave som lyder

I første måleserie undersøges om frekvensen af den n’te partialtone er lig n gange frekvensen af grundtonen f1. Begrund også at det må være sådan.

Er der en som har mulighed for at forklare mig svaret på dette?

På forhånd mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2014 af peter lind

Lav en tegning med de stående bølger. Hvis det er et strengeinstrument vil der være en knude ved endepunkterne. Mellem hver knude er der en halv bølgelængde. Der må derfor være et helt tal gange *½bølgelængde på strengen. Brug at bølgelængde gange antal frekvens = bølgehastighed på det.


Svar #2
24. april 2014 af AnHansen (Slettet)

Hej Peter
Du må undskylde at jeg ikke fik gjort opmærksom på at den første del af spørgsmålet har jeg besvaret. Det er derimod årsagen til at man kan konkludere at frekvensen af den n’te partialtone er lig n gange frekvensen af grundtonen jeg har besvær med at forklare...


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2014 af peter lind

Det er også det mit indlæg i #1 giver svar på. I grundtonen er der kun knude i begge ender så bølgelængden er ½*s, hvor s er strenglængden. Næste tone er er der kommet en ekstra knude så der er 2 ½bølgelængder bølgelægden er så 2*½*s = s. næste toner kommer når der er en knude yderligere, Nu er bølgelængden 3*½s o.s.v,  Som nævnt i #1 lav en tegning. Det gør det meget mere synligt


Skriv et svar til: Stående bølger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.