Biologi

Kan CU2+ påvirke enzyms aktivitet?

24. april 2014 af Gurlii123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Har et spørgsmål, jeg ikke aner hvad jeg skal svare til det:

Kobber hæmmer væksten af rødder, ved at påvirke et enzym. Giv en grundig beskrivelse af hvordan Cu2+kan påvirke et enzyms aktivitet. (Der er mange mulige led i processen, som kan påvirkes. Beskriv gerne mere end en måde.)

Håber der er nogen der vil hjælpe mig? det er virkelig vigtigt!

- Tak på forhånd! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2014 af sternocleidomastoideus (Slettet)

Det er lidt langhåret svar jeg har. Men i korte træk:

Kobber virker ved at ændrer distributionen af auxin i plantecellen. Måden Kobber kan ændrer denne distribution på er ved en gruppe af transport proteiner kaldet PIN1.

I det følgende er det antaget at Kobber giver et efflux af Auxin, hvorved Auxinkoncentrationen intracellulært falder.

For at forstå efftekten af dette må vi se på hvordan en væksten af en normal rod sker:

1) Methinone omdannes til SAM via enzymet Met-Adenotransferase. 

2) SAM omdannes til ACC via enzymet ACC synthase. VIGTIGT ACC Synthase er det hastighedsbegrænsende trin i syntesen af af Ethylene. Og ACC synthase aktiviteten moduleres af Auxin! Meget Auxin --> øget ACC. Nedsat Auxin --> nedsat ACC. 

3) ACC omdannes til Ethylene via enzymet ACC oxidase.

4) Ethylene fungerer som et Hormon der bl.a. kan give rodvækst. 

Derfor mener jeg, og det er min fortolkning, at måden Cu2+ kan influerer rodvæksen på er ved at:

Øge Auxin efflux via PIN1 --> Nedsat Auxin ---> Nedsat ACC Synthase aktivitet ---> Nedsat mængde Ethylene ---> Nedsat rodvækst. 

Det er sådan jeg ser det. 


Svar #2
24. april 2014 af Gurlii123 (Slettet)

Tusinde tak for det hurtige svar! :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2014 af sternocleidomastoideus (Slettet)

Kan ikke garanterer at det er det svar din underviser leder efter. Men det er videnskabligt korrekt. 


Svar #4
24. april 2014 af Gurlii123 (Slettet)

det er helt i orden, det gav i hvertfald en god hjælp :) 

- er det noget du selv ved, eller har du det et sted fra? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2014 af sternocleidomastoideus (Slettet)

Når man ved hvor man skal lede...også lidt erfaring med at udlede ting og sager :)


Skriv et svar til: Kan CU2+ påvirke enzyms aktivitet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.