Kemi

Redoxproces: Generelt.

24. april 2014 af Randkhalil (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder for første gang med nogle redoxprocesser og jeg skal overordnet forstå hvad der sker ved sådan en process. Dette er hvad jeg har forstået og vil meget gerne høre om det noglelunde er rigtigt:

Nu har jeg forstået det sådan at ved en redoxprocess sker der en ændring i reaktanternes oxidationstrin. En reduktion af et stof kan kun foregå hvis der samtidig også sker en oxidation. 
En oxidation betyder en stigning i oxidationstrin, hvor en reduktion betyder et fald i oxidationstrinnet.
Med andre ord så har det noget at gøre med at der bliver tilført eller frataget noget ilt (oxygen) fra et stof.
For at der kan ske en oxidation, skal der være et oxidationsmiddel anvendt f.eks. oxygen eller et stof som kan afgive oxygen. 
og for at der kan ske en reduktion skal der være et reduktionsmiddel til stede f.eks. hydrogen.

Er det noglelunde rigtigt forstået? Ville være en stor hjælp med noget feedback.
Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2014 af khol (Slettet)

Redoxreaktioner indebærer overførsler af elektroner. Når et stof reduceres optager det et eller flere elektroner hvorved dets oxidationstrin falder (reduceres). For at ét stof kan optage elektroner, må et andet nødvendigvis afgive elektroner (oxidation). 


Skriv et svar til: Redoxproces: Generelt.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.