Dansk

HJÆLP H.C ANDERSEN DEN LILLE HAVFRUE

25. april 2014 af Anominven (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej mennesker

Jeg har trukket H.C Andersen (forfatterskab) i mundtlig dansk eksamen i 9 klasse og har virkelig brug for jeres hjælp!
Jeg har valgt "den lille havfrue" som mit prøveoplæg og har brug for en analyse af eventyret. Jeg skal perspektivere til "den lille pige med svolvstikkerne". Jeg ved ikke helt om jeg skal sammenligne eventyret med filmen, hvad synes i?

Jeg skal ind på forskellen af romantismen og romantikken. Men ved ikke hvordan jeg skal starte..
 

PLEASE HJÆLP!


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2014 af LaPii (Slettet)

Altså, en meget væsentlig ting: Det er begge eventyr og de er begge skrevet af H.C. Andersen. Når nu du skriver filmen, så går jeg egentlig ud fra du mener Disneys "Den lille havfrue"? Og den kan på ingen måde sammenlignes med det skrevne eventyr; til gengæld passer det skrevne eventyr rigtig godt ind i en perspektivering til "den lille pige med svovlstikkerne".

Og jeg vil sige at romantismen sætter sit præg på begge historier ved at de opnår lykke som følge af noget der normalt betegnes som skridt - Altså den lille pige med svovlstikkerne dør, men ender i himlen. 


Skriv et svar til: HJÆLP H.C ANDERSEN DEN LILLE HAVFRUE

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.