Studievejledning

Bedømmelse udfra aktivitet

22. maj 2014 af Banaspiser (Slettet)

Hej alle :-)

Jeg har fået en karakter hvor jeg føler jeg er blevet fejlbedømt. Min lærer mener åbenbart at jeg ikke har været nok aktiv i timerne og har således trukket mig ned fra 12 til 10. Jeg har været uenig med vedkommende i denne bedømmelse, men vedkommende har gjort det klart, at dette har været den eneste faktor, der har trukket mig ned. Som jeg har forstået bliver jeg bedømt udfra fagets faglige mål, jævnfør "bekendtgørelse om uddannelsen til studentereksamen" paragraf 46, samt bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse paragraf 13. Men jeg kan således ikke se mundtlig aktivitet som et af fagets falige mål. Læreren har decideret sagt at mine faglige præstationer således ligger i top kvalitet.

Er det korrekt at hun således kan trække mig ned på dette?

Med venlige hilsner
Bananspiser


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

Fra Bilag 51:

4.1. Løbende evaluering

Gennem fremadrettet individuel vejledning og brug af interne prøver skal eleven undervejs i det samlede forløb bibringes en klar opfattelse af niveauet for og udviklingen i det faglige standpunkt. Grundlaget for evalueringen skal være de faglige mål. Der skal desuden gennemføres aktiviteter, som får eleven til selv at reflektere over faglig udvikling. Endvidere skal der mindst hvert semester ske en evaluering af elevens arbejdsindsats, aktive deltagelse og engagement i undervisningen. I forbindelse hermed sker der en fælles evaluering af undervisningen.


Svar #2
22. maj 2014 af Banaspiser (Slettet)

#1

Fra Bilag 51:

4.1. Løbende evaluering

Gennem fremadrettet individuel vejledning og brug af interne prøver skal eleven undervejs i det samlede forløb bibringes en klar opfattelse af niveauet for og udviklingen i det faglige standpunkt. Grundlaget for evalueringen skal være de faglige mål. Der skal desuden gennemføres aktiviteter, som får eleven til selv at reflektere over faglig udvikling. Endvidere skal der mindst hvert semester ske en evaluering af elevens arbejdsindsats, aktive deltagelse og engagement i undervisningen. I forbindelse hermed sker der en fælles evaluering af undervisningen.

Super, så er det vel mig der har været blind, jeg følte også det var lidt mærkeligt at de ikke kunne bedømme udfra deltagelse :-) Men så er jeg vel tilbage til påstand mod påstand. Men jeg er til dels uenig med hendes bedømmelse pga. af flere hendelser.

1) Udfra flere tidligere evalueringssamtaler har min lærer gjort det klart for mig at jeg kvalitetsmæssigt ikke har været skarp nok, i henhold til hvor jeg kvantitativt har haft for meget. Dette blev sagt til begge mine evalueringssamtaler. Begge gange anbefalede vedkommende mig at sige mindre og sige noget kvalitativ bedre. Vi havde efter vores sidste samtale 10 moduler tilbage, hvor fire blev brugt på eksamensrepitering i grupper, fremlæggelse samt at se eksamensvideoer. Derfor er jeg blevet bedømt udfra de sidste 6 moduler, hvor jeg har følt de andre personer i klassen har haft en højere aktivitets niveau end tidligere, og derved kan jeg havde "virket" mindre aktiv end før. Men dette er vel påstand mod påstand.

2) Jeg mener personligt selv at jeg på intet tidspunkt har været fuldkomment fraværende. Jeg har altid som minimum rækket hånden op 6-8 gange pr. modul, som minimum. Dette har langtfra været det generelle billede,  hvor jeg selv føler jeg har været langt mere aktiv, hvilket vedkommende beskriver som at jeg er aktivt svingende. Dette ændrer vel ikke på noget idet, at det vel stadig er påstand mod påstand.

3) Jeg har tidligere været til lærer/elev/forældre samtale, hvor jeg gjorde det klart for hende at min ambition var at få tal, hvor læreren sagde at jeg kvantitativ sagde for meget. Vedkommende sagde at jeg så kunne være mindre aktiv, mere sige noget med noget mere kvalitet. Her gjorde min lærer det også klart, at hvis jeg ikke var aktiv nok, ville hun tage fat på mig efter et modul. Dette er ikke blevet gjort. Derfor føler jeg mig en anelse vildledt.


Jeg føler mig derved en anelse villedt, men føler også at jeg har opfyldt de krav hun har stillet. Det skal siges at min lærer lægger vægt på at det er et meget stort ti tal jeg har fået. Jeg føler personligt ikke selv at jeg vil kunne få medhold i en klage, men hvis jeg eventuelt kan overbevise min lærer om at 10-tallet har været forkert givet, kan min karakter så ændres?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. maj 2014 af bragueton (Slettet)

Du går i 1.g., så en enkel åndssvag standspunktskarakter slår næppe dit mere langsigtede karaktergennemsnit i stykker, eller hvad?

Derudover skal jeg fortælle dig, at standpunktskarakterer er ren lol, og at de ud fra min erfaring i praksis i rigt mål gives ret arbitrært, kan komme ned til, at en lærer simpelthen ikke kan lide en, og også kan være betinget af, at læreren lige synes, at man skal motiveres ved at få 10 i stedet for 12 (hvad jeg oplevede en del) ... eller igen synes, at man er træls og useriøs (hvad jeg også på et tidspunkt oplevede) og derfor skal have en karakter, der er lavere end hvad ens faglige niveau sådan pseudoobjektivt måske berettiger en til - blot fordi man laver lidt sjov engang imellem, og vedkommende ikke helt ser det sjove i karikerede anfægtelser af Big Bang-teorien og argumentationer for, at jorden er flad, i fysik eller overdreven fnisen og brug af det slemme ord 'tissemand' i biologitimerne.

At man i det hele taget skal kæfte op i undervisningen for at få højere standpunktskarakterer siger vel også noget om, hvilken relativ joke, standpunktskarakterer er i det hele taget, for det er oftest folk, der nærmest parafraserer lærerne, der sidder med hånden oppe og får fine standspunktkarakterer, selvom de ikke siger noget interessant, oplysende eller tilnærmelsesvis begavet.

Min erfaring vil også sige, at det i det hele taget er en dårlig plan at prøve at overbevise lærere om at give en 12-taller. Du går højst sandsynligt vedkommende på nerverne, og det vil næppe love godt.

Hvilket fag er der tale om?

P.S. Før der er nogen, der siger noget, så gik jeg faktisk ud af mit gymnasium med dets højeste gennemsnit. Jeg havde dog matematik-samfundsfag, så det var måske lidt snyd :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. maj 2014 af bragueton (Slettet)

Jeg overså lige det med, at du er ved at afslutte faget. Hvor træls det end ikke er, tror jeg, at løbet er kørt med den standpunktskarakter. Læreren er helt objektivt diktator, og sådanne bryder sig ikke om at blive modsagt.


Svar #5
22. maj 2014 af Banaspiser (Slettet)

#3

Du går i 1.g., så en enkel åndssvag standspunktskarakter slår næppe dit mere langsigtede karaktergennemsnit i stykker, eller hvad?

Derudover skal jeg fortælle dig, at standpunktskarakterer er ren lol, og at de ud fra min erfaring i praksis i rigt mål gives ret arbitrært, kan komme ned til, at en lærer simpelthen ikke kan lide en, og også kan være betinget af, at læreren lige synes, at man skal motiveres ved at få 10 i stedet for 12 (hvad jeg oplevede en del) ... eller igen synes, at man er træls og useriøs (hvad jeg også på et tidspunkt oplevede) og derfor skal have en karakter, der er lavere end hvad ens faglige niveau sådan pseudoobjektivt måske berettiger en til - blot fordi man laver lidt sjov engang imellem, og vedkommende ikke helt ser det sjove i karikerede anfægtelser af Big Bang-teorien og argumentationer for, at jorden er flad, i fysik eller overdreven fnisen og brug af det slemme ord 'tissemand' i biologitimerne.

At man i det hele taget skal kæfte op i undervisningen for at få højere standpunktskarakterer siger vel også noget om, hvilken relativ joke, standpunktskarakterer er i det hele taget, for det er oftest folk, der nærmest parafraserer lærerne, der sidder med hånden oppe og får fine standspunktkarakterer, selvom de ikke siger noget interessant, oplysende eller tilnærmelsesvis begavet.

Min erfaring vil også sige, at det i det hele taget er en dårlig plan at prøve at overbevise lærere om at give en 12-taller. Du går højst sandsynligt vedkommende på nerverne, og det vil næppe love godt.

Hvilket fag er der tale om?

P.S. Før der er nogen, der siger noget, så gik jeg faktisk ud af mit gymnasium med dets højeste gennemsnit. Jeg havde dog matematik-samfundsfag, så det var måske lidt snyd :)

#4

Jeg overså lige det med, at du er ved at afslutte faget. Hvor træls det end ikke er, tror jeg, at løbet er kørt med den standpunktskarakter. Læreren er helt objektivt diktator, og sådanne bryder sig ikke om at blive modsagt.

Det er samfundsfag C, hvilket jeg afslutter/afsluttede i år. Derfor er det selvfølgelig lidt bittert at få en lavere karakter end forventet, specielt når den trækker ned på mit nuværende gennemsnit (forhåbentligt også mit fremtidige snit). Men jeg må, desværre, nikke godkende til størstedelen du skriver, og jeg tror bestemt at det vil gå min lærer på nerverne at jeg tager kontakt til hende omkring emnet. Men det kan vel være semi ligemeget, idet jeg ikke skal have hende længere. Min sag er dog meget "vag", omend jeg så har ret, kan jeg på ingne måde påvise dette, så en evt. klage vil være nytteløs.


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. maj 2014 af Jerslev

Og her har vi netop en af årsagerne til, at jeg hader at give standpunktskarakterer. :(

- - -

mvh

Jerslev


Svar #7
22. maj 2014 af Banaspiser (Slettet)

Og en af grundene til at man skal være skriftligt repræsenteret i alle fag.


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. maj 2014 af Jerslev

#7: Eller endnu bedre: afskaffe standpunktskarakterene. De giver i forvejen ikke nogen mening jf. #3.

Eksamen i alle fag er meget nemmere (men også meget dyrere!)

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #9
22. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Hej Banaspiser der er nogle fundamentale spørgsmål der er værd at spørge sig selv om i sådan en given situation.

1) Hvilken uddannelse man vælger, er de 2 karakters difference virkelig det værd at klage over det?

2) Jeg kan ane at du besidder stærke faglige evner i måden hvordan du kommunikere på, som de færreste i 1.g ikke kan, så det er værd at spørge sig selv, er de 2 karakters difference virkelig det besvær værd? Jeg du i løbet af de næste 2 år vil få en del 12-taller, så hvorfor påtage sig det besvær?

3) Hvis du ikke kan lide din lærer er det en meget god måde at pisse læreren af! Så hvis du ikke kan lide læren og ikke skal have personen mere, giver det en form for selvtilfredsstillelse.

4) Optag fremover hver enkel samtale med dine lærerer, som jeg gør det, bevismateriale er den bedste måde at presse sin ”vilje” igennem på.

Håber det her indlæg det var til lidt hjælp, selvom det var meget fundamentalistisk.

Hilsen en 1.g'er.


Brugbart svar (0)

Svar #10
23. maj 2014 af Jerslev

#9: Ad 3: Er du klar over mængden af ekstra arbejde, der kommer ud af en klagesag? Det ikke bare pisser folk af - det er også spild af resurser!

Ad 4: Det er jeg ikke sikker på er tilladt uden accept fra begge parter.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #11
23. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Hvor mange resurser bliver i dette skeund du læser denne sætning spildt Jerslev?

At filme er ikke tilladt, men at optage samtalen er fuldt ud lovligt.


Brugbart svar (0)

Svar #12
23. maj 2014 af Jerslev

#11: Jeg får ikke løn for at sidde herinde. ;) Jeg ville få løn til at håndtere en klagesag, men de penge skal jo tages et sted fra: undervisning eller forberedelse.

Virker dog som ufatteligt spild af tid at skulle bruge kræfter på at optage samtaler. Jeg går heller ikke ud fra, at man ville få det samme ud af sin lærer, såfremt man optager alle samtaler.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #13
23. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Hvorfor nævner du, du ikke får løn? Det ved jeg jo godt.

Jeg retfærdiggør heller ikke ressurse spild, men siger bare det er et dårligt argument (destruktiv argumentation)


Brugbart svar (0)

Svar #14
23. maj 2014 af Jerslev

#13: så forstår jeg ikke, at du spørger om, hvor mange resurser spildes på, at jeg sidder her.

Om det er et dårligt argument eller ej ændrer ikke på, at det trods alt er et argument.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #15
23. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Hvor mange resurser bliver i dette sekund du læser denne sætning spildt                                                      på alle mulige forskellige ting? (Sætningen er univeriselt ment, og da jeg ikke mener, at jeg taler kryptisk vil jeg egentlig ikke bruge mere tid at forklare dig det)

Desuden hvorfor fremføre et dårligt argument, for blot at have et argument, det er da uværdigt for et menneske med din sådan en forholdsvis stor mentalkapacitet.


Brugbart svar (0)

Svar #16
23. maj 2014 af Jerslev

#15: Det er da ikke relevant for diskussionen. Hvis en underviser modtager en klagesag skal vedkommende have løn (=arbejdstid) til at behandle dem ordentligt. Pengene til det trækkes fra forberedelse eller undervisning, som går ud over mange flere elever.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #17
23. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Se svar #15


Brugbart svar (0)

Svar #18
23. maj 2014 af Jerslev

#17: Jeg beklager, at mine år ude i undervisningen har lært mig at tænke i kroner og øre fremfor principper.

Vi er jo i bund og grund enige om, at standpunktskarakterer er noget forfærdeligt gris.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #19
23. maj 2014 af Mobbi1999 (Slettet)

Andersen11 hvor stort et snit kom du ud med. Er nysgerrig :)


Brugbart svar (0)

Svar #20
23. maj 2014 af ShinobiNoKami (Slettet)

Jeg finder din entusiasme for skolen meget fascinerende. 

Ærlig talt må jeg dog sige, at du lyder som den person vi alle hader i klassen. 

Du siger at du tit rækker hånden op i klassen, men hvad siger du overhovedet? Hvis du bare stiller spørgsmål kan det være komplet ligemeget. Sig noget fyldetsgørende inde for det gældende emne der diskuteres; eventuelt supplerende teori.

Jeg formår selv (selvfølgelig lavt for dine standarder) at få mindst 10 i alle mine mundtlige karakterer, og jeg rækker maks hånden op omkring 4-5 gange i timen. Det er virkelig ikke nødvendigt (som dú tror) at sige så meget i klassen, bare at det du siger, skaber et indtryk.


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.