Studievalg og videregående studie

Oxford/Cambridge ansøgning - Før eller efter studentereksamen?

02. juni 2014 af Thesaurus (Slettet)

Situationen er på nuværende tidspunkt, at jeg påbegynder 3.g efter sommerferien.

Mit spørgsmål går på hvorvidt det er muligt at indsende sin ansøgning til Oxford/Cambridge den 15. oktober dette år(2014), altså tre måneder efter 3.g-start og før færdiggørelse af gymnasiet?

Hvis nogen eventuelt skulle have kendskab til hvorledes de ikke-afsluttede fag bliver bedømt, er dette ligeledes et spørgsmål jeg ønsker besvaret.

Jeg takker på forhånd for eventuel input. :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juni 2014 af MaibritG

Jeg er sikker på, at du kan finde svaret på dit spørgsmål lige her: http://www.ox.ac.uk/admissions/undergraduate/applying-to-oxford/ucas-application (i hvert fald for Oxfords vedkommende).

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
03. juni 2014 af Thesaurus (Slettet)

Jeg takker for hjælpen!

Fortsat god dag.


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. juli 2014 af Earytha (Slettet)

Du skal ansøge før du bliver færdig, Hvis du bliver optaget, det ville være en 'conditional acceptance' som betyder at de vil give dig nogle krav til din slutskarakterer og hvis du opfylder dem, er du så optaget. 

Da jeg var i skole, kunne man kun ansøge optagelse i Oxford eller Cambridge men ikke begge. Det er noget at du skulle måske finde ud af. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
12. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Thesaurus,

Nu læser jeg selv i USA, men den del af ansøgningsproceduren, du spørger om ligner meget den, jeg skulle igennem. Dine lærere skal lave "predicted grades" til de fag, du afslutter efter du søger. Oftest vil de være dine standpunktskarakterer, og der er udefra disse, at dine ikke-afsluttede fag vil bedømmes. 

Derudover kunne det være en god idé at vedlægge en general udtalelse/recommendation fra dine lærer. Det hjælper meget på din ansøgning. 

Bard


Svar #5
19. juli 2014 af Thesaurus (Slettet)

Goddag igen! :-)

Med de goderåd som er blivet givet her og de informationer jeg har læst mig frem til andetsteds, har jeg har fået aftalt tildelingen af 'predicted grades' med mine lærere. Så dette bør ikke længere udgøre et problem. 

Den nuværende komplikation er i relation til indrapporteringen af karakterer til UCAS. Jeg er i tvivl om hvorledes jeg bør/skal indskrive mine forskellige karakterer, som kan være mundtlige, skriftlige og årskarakterer. Skal jeg så f.eks skrive "Oral marketing" - "A" og derefter "Mark for the year's work in marketing" - "A"? Jeg har forstillet mig at læren som vil skrive min anbefaling kan inkludere en forklaring hvis nødvendigt.

Derudover vil jeg gerne takke alle for deres informative og især hjælpsomme svar! Fortsat god dag.

Thesaurus 


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Thesaurus,

Jeg gik direkte fra gym til college, og jeg kan huske, at min studievejleder oversatte alle fag, så det er hende, der skal gøre det. Og jeg havde dem også på denne form:

A-leveled Chemistry, oral - 12

A-leveled Chemistry, written - 12

Jeg havde ingen problemer med at komme ind. Husk, din studievejleder skal bare sende dine danske karakterer -- universiteterne oversætter så selv. Så i må for Gud's skyld ikke begynde at skrive A's, B's, C's and D's hist og her, for det kan være at universiteterne har andre oversætningstabeller.  

Men du må og skal ikke have noget med dine karakterer at gøre. Det er din studievejlder, der skal sørge for dem. Det er hende, der skal give skolens stempel, og der er hende, der skal sende dem, så de bliver "official grades". Ellers vil de fleste universiteter ikke evaluere dem.

Så tag lige kontakt til studievejlederen mht. karaktererne. Hvis hun er doven, så er det rektor, du skal tage fat i. 

Bard


Svar #7
19. juli 2014 af Thesaurus (Slettet)

Det lyder interessant. Jeg er blevet informeret om, at jeg blot skal indtaste mine karakterer og min lærer i sin    -uafhængige- anbefaling skal verificere og dermed godkende de karakterer jeg har indsendt, ved bl.a. at vedlægge mit engelsk transskriberede eksamensbevis. 

Thesaurus


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Thesaurus,

Lyder nu fornuftigt. De har så en anden procedure i UK. Men ja, så længe der oversættes og din lære eller en eller anden official fra din skole verificere dine karakterer, så skal du nok komme i betragtning om en studieplads på universitetet - don't worry about that. I sidste ende behøver du ikke engang at oversætte. Optagelseskommiteen på de prestigefyldte universiteter er bekendte med uddannelsessystemerne i næsten alle lande. Det fortalte min college advisor mig selv, da jeg startede på mit freshman year. 

Held og lykke med det hele forresten! 

Har du taget TOEFL-testen? Mener også de vil se den, før du kan søge ind. Og det er en god ide, at tage den i tide. Der er mange, der tager afsted på "study abroad" programmer, så test-centrene er oftest fyldte. 

Bard


Svar #9
19. juli 2014 af Thesaurus (Slettet)

Goddag igen Bard! 

Det lyder umiddelbart lovende. Jeg ser allerede frem til at indsende ansøgningen, som forhåbentlig udmønter i en betinget optagelse.

På nuværende tidspunkt har jeg hverken bestået eller bestilt TOEFL-testen, men det er min intention at bestille en sprogtest snarest muligt. Mig bekendt er en bestået sprogtest dog ikke et krav i forbindelse med selve ansøgning, trods for at den sandsynligvis forbedre ens chancer, men såfremt at man bliver bevilliget et (un)conditional offer er det påkrævet, at en sprogtest er bestået og indsendt til uddannelseinstitutionen inden studiestart. Dette varierer sandsynligvis fra USA og England.

Jeg takker for lykønskningen. :-)

Thesaurus


Skriv et svar til: Oxford/Cambridge ansøgning - Før eller efter studentereksamen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.