Kemi

STX EKSAMEN DISKUSSION

04. juni 2014 af Heptan - Niveau: A-niveau

Hej, ligesom mange af jer har jeg været til Kemi A STX eksamen i dag :-)

Jeg har løst alle opgaverne korrekt (håber jeg da!), og da alle i DK nu har afleveret vil jeg tillade mig at dele min egen uofficielle facitliste.

Så åben facitlisten i et nyt vindue, og lad os starte diskussionen :D

http://puu.sh/9eGv0/1c06fa1aee.png

http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF14/Proever%20og%20eksamen/140604%202stx141_KEM_A.ashx


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2014 af mogensglistrup (Slettet)

4 e), må jeg se dine beregninger til den? Jeg har nemlig fået noget andet


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. juni 2014 af mogensglistrup (Slettet)

Jeg har beregnet det som der var 0,009972789 bar Br fra start, og herefter regnede jeg hvad der var ved ligevægt. 


Svar #3
04. juni 2014 af Heptan

#2 Det har jeg også fået.

Når ligevægten er indtruffet er partialtrykkene self. ændret. Kald denne ændring for x, hvor x er partialtrykket for WBr4. Partialtrykket for brom vil nu være 0,0100 bar - 4x.

Indsæt i ligevægtsloven og løs for x:


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. juni 2014 af mogensglistrup (Slettet)

Eej, jeg har skrevet (0,0100 bar-x) istedet.....


Svar #5
04. juni 2014 af Heptan

#4 Upsedasse.

Jeg tror ikke det trækker så meget ned. 9 point til dig :D


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. juni 2014 af mogensglistrup (Slettet)

Hvad synes du om sættet? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. juni 2014 af ChemistryIsKey

Har du udregninger til 1c) ? :)

Og er det korrekt, at både niobium og jern reduceres og aluminium oxideres i 1a) ?? :))


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. juni 2014 af mogensglistrup (Slettet)

1a) har du ret i! :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. juni 2014 af Skoleglad001 (Slettet)

Jeg har lige et spørgsmål:

3d: T_0.5= ln(2)/k, hvor k=3.71*10^-7 s^-1, hvordan kan du få 80.3s? Jeg får 1.8*10^6s

Og tak for facitlisten :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
04. juni 2014 af mogensglistrup (Slettet)

#9

Han omskriver blot til mikroM. Svaret kan også skrives som 2,97*10^-5 M. Det gjorde jeg. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
04. juni 2014 af ChemistryIsKey

Hey til opgave 1c);

1. Beregn den ækvivalente stofmængde af HF som der er titreret med NaOH

2. Gang denne stofmængde med 5 (Idet der blev udtaget 10 mL fra 50 mL)

3. Find massen af HF med stofmængdeberegning (Molar massen)

4. Beregn massen af de 0.4 mL oprindelig opløsning vha. densiteten

5. Beregn masseprocenten som forholdet mellem 3. og 4. og angiv evt. i procent

Er det korrekt? Jeg fik 34%, men det afviger jo lidt fra det givne facit i linket??? :)


Svar #12
04. juni 2014 af Heptan

#6 Et super sæt. De formår virkelig at lave nogle opgaver man ikke føler man har lavet 1000 gange før, fx slaveopgaver om redoxreaktioner eller reaktionsordener ... der var et godt twist i dem, især NMR opgaven og opgave 3 synes jeg :-)

#9 1,8 millioner sekunder? Det er da lang tid :-) Jeg satte bare k ind i formlen for halveringstid.

Det ser dog ud som om at du har en forkert hastighedskonstant. Du skal omskrive modellen til en førsteordensreaktion, og så får du en ny hastighedskonstant:

indsæt herefter 8,628 * 10-3 s-1 i formlen:


Svar #13
04. juni 2014 af Heptan

#11

34 % er vel det samme som 33,8 %? Eller fik du 34,00 % eller hvordan?

Det kan jo være en afrundingsfejl/afvigelse

Hmm, din fremgangsmåde burde være rigtig nok. Jeg har dog lavet den på en lidt anden måde, det burde dog give præcis det samme :-)

Efter dit trin 2) har jeg beregnet koncentrationen, og omregnet den til g/mL. Så har jeg beregnet masseprocenten ud fra massen af HF i 1 mL, delt med massen af 1 mL opløsning (densiteten).


Brugbart svar (0)

Svar #14
05. juni 2014 af GWF (Slettet)

Hvordan får du H-NMR spektret til at gå op? Du har lavet den hvor den primære amin har to nabo hydrogenatomer og omvendt for CH2-gruppen med aminen.. Dog viste spektret at de begge skulle have 0 naboer, eftersom de begge var singletter.


Svar #15
05. juni 2014 af Heptan

#14

Alkoholer og aminer er specielt altid singletter, da de ikke kan se deres naboer. Man kan kende dem ved at de er bredere end CH signaler, og ikke så høje. Nitrogen er desuden mere elektronegativt, hvilket gør at kernen bliver dårligere skærmet ----> højere kemisk skift. Aminen er altså signal nr. 4 fra højre.

Signal nr. 3 er ikke så bred, men til gengæld høj. Da den er en CH2 gruppe bør den også være bedre skærmet end aminen og hydroxylgruppen, derfor ligger den ved et lavere kemisk skift. Den kan heller ikke se aminen, så den er en singlet.

De lever altså i deres egen verden de to signaler

:-)


Brugbart svar (0)

Svar #16
18. juni 2014 af mogensglistrup (Slettet)

Så der ikke længe til svar :)


Brugbart svar (0)

Svar #17
18. juni 2014 af GWF (Slettet)

Er der noget bestemt tidspunkt for de skr eksaminer for på min skole siger de bare inden fredag?

Brugbart svar (0)

Svar #18
18. juni 2014 af mogensglistrup (Slettet)

Skolerne modtager karakterene idag, så det kan være alt fra idag,imorgen eller senest fredag. 


Brugbart svar (0)

Svar #19
18. juni 2014 af PSXL

Nu et lidt offtopic spørgsmål. Jeg har selv gennemført kemi B, og synes at kemi er vildt spændende. Jeg kunne derfor godt tænke mig at komme på et kemi A-kursus (jeg har gennemført gymnasiet), men mine google-søgninger siger indtil videre, at der kun er kemi C og B - ikke A. 

Hvis vi nu siger, at der findes et kemi A-kursus (ellers læser jeg bare i bogen), hvordan vil kemi A så være sværere/anderledes end kemi B? Jeg tænker på eksamenssættene og pensum. 


Brugbart svar (0)

Svar #20
18. juni 2014 af mogensglistrup (Slettet)

Kemi B giver dig rigtig gode forudsætninger til kemi A idét omfang, at du kender til det "basale" og forståelsesmæssige del. Du vil nok opleve, at noget af det der kommer på Kemi A er viderebyggelse af de færdigheder du har fra kemi B. Herudover vil du opleve, at der bruges langt mere matematik på kemi A i forhold til B. Du kommer igennem en masse beregninger, så det skal du også være klar på. Ved kemi A er der en skriftlig eksamen, hvilket du ikke har kunne opleve på B. Disse opgaver prøver dig i din færdigheder i beregninger om kemiske problemstillinger, og forskellige forklaringsopgaver. Den mundtlige eksamen er fuldstændig som den kender den fra kemi B. Håber det gav lidt indtryk. 

vh. 


Forrige 1 2 Næste

Der er 30 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.