Geografi

Nedbør

05. juni 2014 af regitzej (Slettet) - Niveau: 7. klasse

- Hvor i Europa falder en stor del af nedbøren som stigningsregn?

- Nogle sider hvor man kan læse om hvor det regner mest. I troperne eller i de polare egne. Og hvorfor det regner mest i det sted?  


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2014 af LaPii (Slettet)

Efter en hurtig søgning kan jeg ikke lige finde en kilde til dit første spørgsmål, men jeg kunne forestille mig at svaret er omkring alperne, da stigningsregn dannes ved bjerge/bakker. Men jeg er ikke sikker. 

Mht. dit andet spørgsmål, så står der en smule om det her: http://www.denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Geografi/Naturgeografi/Klimatologi_og_klimatyper/Europa_-_klima

Ellers kan du måske prøve at google tropisk vejr/tropiske vejrforhold og polare vejrforhold. 

Håber det hjælper lidt.


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. juni 2014 af maikenmarie

helt sikkert omkring alperne :) 

det regner mest i troperne bl.a. fordi at der er varmere og varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft og der langt større plantevækst (transpiration). 

nogle bestemte sider kan jeg ikke lige give dig 


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2014 af hesch (Slettet)

Norges vestkyst.  Især omkring Bergen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. juni 2014 af 123434

Hvorfor regner det egentlig så meget i Bergen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. juni 2014 af hesch (Slettet)

Den fremherskende vind, er vel vestenvind som i DK ?   Der er jo så Golfstrømmen med relativt varmt vand, der strømmer forbi lidt ude vestpå, og hvor det kan dampe lidt fra. Så er der de norske bjerge, der kan give stigningsregn. Så alt ialt, er der mange gunstige forhold, der kan give noget regn.

Svaret i #3 er dog ikke givet på baggrund af sådanne spekulationer, men fordi jeg simpelthen ved, at mængden af nedbør omkring Bergen, er ret voldsom.

http://no.wikipedia.org/wiki/Nedb%C3%B8r

( 2250 mm årligt ).


Skriv et svar til: Nedbør

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.