Dansk

Hvad symboliserer røvgeviret?

05. juni 2014 af Oldscool (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Skal analysere novellen røvgevir, men er i tvivl om, hvad Lykkes tatovering symboliserer til sidst i teksten. Jeg var egentlig nået frem til, at Henrik har fået Lykke så langt ned med nakken, så "røvgeviret" symboliserer en slags brændemærkning. At Lykke har mistet sit selvværd og stempler sig selv som luderagtig og billig. Men så kom jeg i tvivl om, om hun i virkeligheden har fået den lavet fordi hun tror, hun så kan holde på Henrik. Han har jo lige været sammen med en smuk pige, som havde sådan en tattoo. Eller fordi hun ikke magter at gøre det forbi med Henrik og ser tatoveringen som en mulighed for at få ham til at støde hende fra sig... Jo mere, jeg tænker over slutningen, jo mere i tvivl bliver jeg mht til betydningen af røvgeviret! Kan nogen hjælpe mig tilbage på rette - eller i det mindste bare et - spor? Er der nogle ledetråde, jeg kan læne mig op ad?

Brugbart svar (4)

Svar #1
06. juni 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Hej!
Jeg sidder også med Røvgevir, som jeg op i på tirsdag til dansk mundtlig (9. klasse). Jeg bøvler også med at finde ud af, hvad Lykkes røvgevir betyder. Jeg har sagt, som du også selv skriver, at det er en måde at sige stop til det forfærdelige forhold, hun er i. Hun da ikke selv siger stop, så må tatoveringen gøre det for hende. Hun har jo indset, at forholdet ikke er godt - det indrømmer hun.
Lige da hun løfter sin trøje op, står der, at hun bider sig i læben (hun er nervøs) - det er jeg også i tvivl, hvad betyder. For hvorfor skulle hun være nervøs for at vise ham den, hvis hun bare vil have ham væk?

Men husk også, at der ikke er et rigtigt svar. Bare man kan begrunde, hvorfor man tror, som man tror.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. maj 2015 af rønnman (Slettet)

Hej :) 

Har du lavet en analyse af røvgevir, som du muligvis vil sende? :) 


Svar #3
22. maj 2015 af Oldscool (Slettet)

Desværre. Det er et år siden, jeg sad med det. Har ikke gemt noget.

Brugbart svar (0)

Svar #4
23. maj 2015 af rønnman (Slettet)

Øv. Jeg mangler nemlig lidt inspiration... :(


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. maj 2015 af Trine245 (Slettet)

Nogle der har en analyse af Røvgevir? 

- har også lige et spørgsmål. Alle skriver at Lykke til sidst ender med at få den her tattovering, hvor står det henne? har jeg slet ikke fået med. HJÆLP 


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. maj 2015 af Trine245 (Slettet)

Og jeg kan ikke se at der står nogle steder at hun løfter trøjen op og bider sig i læben????


Svar #7
31. maj 2015 af Oldscool (Slettet)

Det står i de sidste otte linjer. Hun står med ryggen til Henrik og løfter op i sin bluse. Hun fjerner tapen til en forbinding, som dækker over den nye tatovering. Hun bider sig i læben og kan høre døren lukke sig efter Henrik, da han forsvinder ud af hendes liv.

Brugbart svar (0)

Svar #8
31. maj 2015 af Trine245 (Slettet)

Fandt ud af at jeg manglede sidste side.. Men tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
01. oktober 2015 af jens123456789101112 (Slettet)

ad


Skriv et svar til: Hvad symboliserer røvgeviret?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.