Dansk

Perspektivering til Klokkeblomst (Rapuntzel)

10. juni 2014 af nannava - Niveau: 9. klasse

Hej alle!

Jeg skal op til mundtlig dansk på torsdag, hvor jeg skal analysere Klokkeblomst (Rapuntzel), og jeg er virkelig på bar bund, når det kommer til perspektiveringen. For udover at perspektivere til "Tornerose", så ville min lærer også gerne have, at jeg perspektiverede til "Jeg gør det bare alligevel" (1978) af Vita Andersen. Og jeg kan virkelig ikke finde ud af, hvad jeg skal perpektivere til i den tekst..

Så hvis det er en venlig sjæl, som havde læst "Jeg gør det bare alligevel" og kunne fortælle mig lidt omkring tema, budskab osv., så ville det virkelig hjælpe!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2014 af Ganymedes

Har aldrig læst teksten, men kan fortælle dig om tema og budskab.

Temaet er den centrale del af teksten og selve den overordnet tanke idé bag teksten. Fx ville temaet i sætningen: "Skolen er kedelig" være skolen, idet hele sætningen omhandler skole.

Med hensyn til budskab, kan du stille dig selv spørgsmålet: "Hvad ønsker forfatteren at opnå gennem teksten?"


Skriv et svar til: Perspektivering til Klokkeblomst (Rapuntzel)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.