Debat

12-tallet

11. juni 2014 af Ganymedes

Hej!

I dag var jeg til dansk mundtlig eksamen, prøveform B.

Det jeg undrer mig over er, at der delvist var en person, hvis analyse varede fem minutter, der fik 12 og derefter en person vis analyse varede hele prøvetiden, som også fik 12.

Jeg troede at, man blandt andet skulle bevise igennem ens prøve, at man var i stand til at forholde sig inden for 10-12 minutter, når man fremlagde?


Svar #1
11. juni 2014 af Ganymedes

Det er der tilsyneladende ingen, som har en mening om?


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

njaa, sådan ser jeg nu ikke helt på det.

Hvis man får 12, så har man opnået, og ved eksamen dokumenteret, læringsmålene, jf. den beskrivelse der hører til faget. Måske med få og uvæsentlige mangler. Bemærk, at selv om 7 trins skalaen er en mangel-skala, så kan man ikke få 12, ved intet at sige, fremlægge eller lignende (ud fra devisen om at den som intet laver, laver ingen fejl).

Om man bruger 3, 7 eller 12 minutter, eller hele prøvetiden til det er underordnet. Eksaminator skal (eller bør?) afbryde prøven efter tiden er gået, så hvis man vil have 12, så skal man disponere tiden efter dette. Hvis man har tilrettelagt sin eksamen, så man ikke kan nå det hele inden for tiden (der kan være krav til hvordan eksamen skal struktureres), ja så når man ikke det hele og kan (burde ikke) kunne få 12.

Det er i øvrigt de færreste eksamener, at man kan nå i gennem hele pensum, så naturligvis er det kun en stikprøve i, om man har opnået læringsmålene.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. juni 2014 af Mistique (Slettet)

Lars hvad mener du med at "7 trins skalaen er en mangelskala"?


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Det ses ud af hvordan skalaen er defineret og de enkelte karaktere er beskrevet, jf. lovgivningen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25308

Eksenpelvis er det i § 2 bestemt at:

Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Men at der i § 5 skrives:

Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler.

Det er hvad jeg karakterisere som en "mangel-skala", at der er mangler i den leverede præstation. Beskrivelsen af den gamle skala kan i øvrigt ses på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=24785

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. juni 2014 af Mistique (Slettet)

Tak!


Skriv et svar til: 12-tallet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.