Psykologi

Hjælp psykologi c niveau meget vigtigt

13. juni 2014 af popcorn81 (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hej alle .

Jeg skal op til psykologi på c niveau . Jeg har læst eksamensbeskrivelsen.og der står man i slutningen af sin analyse skal diskutere, men hvad er det man skal diskutere ?

Håber i kan hjælpe

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2014 af JulieMSørensen

Altså, det kommer jo an på emnet, du har lavet analyse over.

Men jeg vil tro, at du i psykologi kan diskutere f.eks. de teorier, du har brugt eller som relaterer til emnet. Jeg synes, min lærer har sagt, det er en god idé at snakke om forsøgene, der er lavet teorier udfra og prøve at finde kritikpunkter / fejlkilder og dermed komme frem til, hvor troværdigt teori/forsøg er.

Diskussion er vel også bare, hvor man ser et emne fra flere forskellige sider og tager stilling til både fordele og ulemper. Så det ville jeg nok gøre :) Håber det hjalp lidt! 


Brugbart svar (3)

Svar #2
13. juni 2014 af MorMy (Slettet)

En rigtig god disposition til psykologi er:

Problemstilling - 1, 2 eller 3 problemstillinger fra bilagene, du ønsker at belyse

Fremlæggelse af bilagsmaterialet - redegør kort for, hvad bilagene handler om

Beskrivelse af teorier - Forklar hvilke teorier, du ønsker at anvende på bilagsmaterialet (og dem skal du så helst kunne til hudløshed. Censor og lærer vil næsten med garanti spørge ind til disse, når der er tid efter din fremlæggelse)

Analyse - Analysér bilagsmaterialet. Vær begrebstæt og bilagsnær. Anvend psykologiske fagtermer.

Diskussion - Diskutér om man kan se sagen fra andre vinkler. Er de teorier, du anvender overhovedet valide? Er undersøgelserne lavet godt nok - dem, du baserer dine udtalelser på, osv. Diskussionen handler primært om, at du skal være kildekritisk. Altså at du formår at gøre andet, end at adlyde blindt.

Perspektivering - se på problematikken fra flere synsvinkler. F.eks. kan du se på det fra en freudiansk synsvinkel, en behavioristisk synsvinkel eller en kognitiv synsvinkel. Her giver det også point at perspektivere til andre tekster fra pensum.

Hvis det ikke var svar nok, uddyber jeg gerne.

Mvh. My


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2014 af Colgate, (Slettet)

Jeg skal selv til eksamen i psykologi C inden længe og er i tvivl om få ting.

Skal man selv lave problemstillinger ud fra det givne materiale? I så fald, hvordan kunne sådan en lyde?

En anden ting jeg er i tvivl om: er det tilladt at medbringe noter/egne notater til selve eksamen eller skal pensum "sidde på rygraden" så at sige?


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2014 af MorMy (Slettet)

Ja, du skal selv lave en synopsis, som du taler ud fra. Du skal så vidt jeg husker også have kopier med til lærer og censor.
Spørg din vejleder. Du må simpelthen ikke være i tvivl om hvordan en eksamen foregår!
Du må gerne medbringe yderligere noter, hvis det er en 24t eksamen.

Skriv et svar til: Hjælp psykologi c niveau meget vigtigt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.