Eksamensforberedelse

Fysik/Kemi forberedelse hjælp

19. juni 2014 af math341c (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle sammen, jeg skal til min Fysik/Kemi eksamen den 23. Juni. Mig og min gruppe har valgt at lave dispossioner over alle de emner vi kan komme op i, så vi er klar med det samme til eksamen. 

Lidt om mig selv: Jeg er blevet optaget til HTX og har valgt Fysik på A. Jeg er bedst til Fysik og har styr på det, jeg er lidt nvernøs i kemi. Min gruppe er også bedst til Fysik. Vi vil så meget gerne trække et spørgsmål om Fysik. Og fysik er virkeligt noget spændende for mig. 

Okay: Vi har problemer med at lave dispossioner til emnet transformation og emnet kraftværker. 

Ok her er dispositionerne for det første: 

Magnetisme

Magnetens tiltrækning 5.1
Magnetiske kræfter 5.2
En stangmagnets magnetfelt 5.3
Magnetisér en savklinge 5.5
Fremstil en elektromagnet 5.6
Elektromagnetens styrke 5.9

Elektromagnetisme

Magnetiske kræfter 5.2
En stangmagnets magnetfelt 5.3
Fremstil en elektromagnet 5.6
Elektromagnetens styrke 1 5.9
Magnetisk og u magnetisk 5.12

Induktion

Magnetiske kræfter 5.2
En stangmagnets magnetfelt 5.3
Fremstil en elektromagnet 5.6
Elektromagnetens styrke 1 5.9
Induktionsspændingen 2 5.15
Induktionsspændingen 3 5.16

Transformation

Induktionsspændingen 2 5.15
Transformeren ændrer spændingen 5.25
Vekselspændingskurven 5.18
Teori omkring transformation i hverdagen

Vekselstrøm/Jævnstrøm

Elektromagnetens styrke 1 5.9
Induktionsspændingen 2 5.15
Magnetisk og U magnetisk 5.12
Vekselspændingskurven 5.18
Teori om Vekselstrøm og Jævnstrøm i hverdagen

Kræftværker

Teori om kraftværker
Byg en generator 5.17
Transformeren ændrer spændingen 5.25

Syrer, baser, salte

pH-skalaen

Teori om hvad er en syre og base?
Neutralisation A 1.16
Neutralisation B 1.17
Magnesium i syrer 1.13
Reagerer forskellige metaller lige hurtigt med en syre? 11.41

Ioner og salt

Teori om ioner på det periodiske system
Teori om salt
Fremstil et salt 1.19
Krystalvand i kobbersulfat 1.9
Neutralisation A 1.16
Neutralisation B 1.17

Egenskaberne for syrer, baser og salte.

Teori omkring syre, baser og salte
Magnesium i syrer 1.13
Neutralisation A 1.16
Neutralisation B 1.17
Fremstil et salt 1.19
Teori som syrer, baser og salte i hverdagen

Radioaktivitet

Teori om isotoper på det periodiske system
Baggrundsstråling 1 4.2
Alfapartikler 4.5
Betapartikler A 4.7
Gammapartikler A 4.9
Gammapartikler B 4.10
Teori om radioaktivitet i hverdagen

Kemiske forbindelser

Gennemgå det periodiske system
 

1. Hvad synes i om det?

2. Jeg ved ikke med min gruppe, jeg ville så meget gerne have 12 :) Dette er mit yndlingsfag (Fysik), hvis jeg kunne få 12 i dansk eksamen for 2 uger siden, kan jeg sagtens også få i det her :)

3. Jeg synes der er fordi lidt under transformation, hvad kan man ellers lave, vi har kun ét forsøg der handler direkte om transformation.

4. Det samme under kraftværker, hvad kan man ellers? 2 Forsøg er da ikke nok.

5. Vi kan ikke rigtig finde nogle forsøg til kemiske forbindelser, vi har kun et og det er hvordan h+ ioner bevæger siger under strøm.

Mange tak hvis i vil hjælpe :) Håber på svar hurtigst muligt:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Din gruppe kan trække dig voldsomt ned. Jeg var selv op med nogen der ikke var den bedste til fysik. Jeg have aldrig fået under 10 i fysik, matematik, kemi eller under 12 i biologi. Men jeg endte med et middelkarakter, pga min gruppe. Jeg svarede på alt, og da de blev spurgt kunne de ikke svarer, og det trak ogsp mig ned. Jeg vil anbefale at læse på dit pensum, og finde forsøg fra dine bøger og katagorisere dem under de forskellige emner. 


Svar #2
19. juni 2014 af math341c (Slettet)

Tak for svar, men problemet er netop jo, at vi ikke kan finde forsøg til kemiske forbindelser.


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Uhm ja den er også svær. Har du prøvet at søge efter svar på nettet. Fandt faktisk rimelig gode forsøg om kovalente bindinger på nettet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

#3:

Kan du uddybe forsøg med kovalente bindinger ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#4 Tror nok vi har talt før... Håber du har ændret dit adfærd. Du kan evt. se nogle forsøg herinde: 

https://www.youtube.com/watch?v=z420dzslDgM


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Jeg ville virkelig ønske at du lod være med at komme med dine åndssvage råd til folk herinde. Vi er en del der bare venter på at du bliver slettet som bruger.


Svar #7
19. juni 2014 af math341c (Slettet)

Ok, tak igen for alle svar. Er stadig nervøs over kemi. Hvad skal jeg sige når jeg propper magnesium i saltsyre, hvad skal jeg så sige der sker med de to stoffer?


Brugbart svar (1)

Svar #8
19. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Og det kommer fra Hashmisbrugeren der sviner piger til der prøver at hjælpe andre, og motivere andre til at ikke komme til eksaminerne. Du burde virkelig skamme dig. Hvad er du dog for en person????? Få lidt respekt for piger eller generalt mennersker der prøver at hjælpe andre, og stop med at motivere andre til at tage hash din idiot. Jeg ved ikke helt om du fik beskeden i går, men du skal ikke skrive til mig eller PXL eller irretere andre mennesker. Få det ind i knolden.


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#7 Ja, men du kunne evt. også tage et stykke papir og tegne hvad en kovalent binding af, og så lave forsøg efter. Det viser at du har en god viden. Men nu er det jo ikke sikkert, at du trækker kovalente bindinger, så læs på flere ting. vi havde i hvertfald 30 min til at forberede os på. Du kunne evt. finde noter fra andre, som du kan kopier og tage med ;)


Brugbart svar (0)

Svar #10
19. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Det er relativt let, men sørg for at de ande fra gruppen også siger noget... Hvis de ikke gør så trække det ned på dig og de andre. 


Svar #11
19. juni 2014 af math341c (Slettet)

ok tak for svar, men min lærer sagde vi får karakter hver enkelt, så det skulle ikke kunne trække mig ned?


Brugbart svar (0)

Svar #12
19. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Ja det samme blev sagt til os, men det smitter alligevel af. Men gør dit bedste så er jeg sikker på at du opnår et flot resultat ;)


Svar #13
19. juni 2014 af math341c (Slettet)

Ok mange tak :)

Et spørgsmål mere, hvor mange gange går lærerne sådan over til en gruppe og spørger. En gang per forsøg.

Hvad kan de spørge om når vi laver fx = Hvad afhænger elektromagnetismens stryke af?

Eller i kemi: Magnesium i salt syre?


Brugbart svar (0)

Svar #14
19. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Tag det som det kommer så skal det nok gå :)


Skriv et svar til: Fysik/Kemi forberedelse hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.