Erhvervsret

AB92 vs. købeloven og og produktansvar

19. juni 2014 af EVriderDK (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvis man som virksomhed køber et anlæg hos firma A, og firma A også står for at bygge anlægget på min virksomhed. Så tænker jeg at man kan bruge en standardkontrakt AB92 til entreprisen, altså selve byggeriet. 
Men hvad nu, hvis der er fejl ved selve produktet, eller produktet ikke lever op til kravene, er det så ikke købeloven man skal have fat i? F.eks. en maskine i anlægget der skulle kunne køre med 4000 omdrejninger men kun kan køre med 3000 omdrejninger.

Hvor finder jeg info om dette?


På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juli 2014 af SuhrB (Slettet)

AB92 vedrør selve udførelsen af arbejdet - dvs. installationen og monteringen. Du kan evt. starte med at læse § 1 i AB92 for at forstå hvad den vedrør. Fejl ved monteringen er en entrepriseretlig problemstilling.

Hvis der er fejl med selve produktet så er det en køberetlig problemstilling. Hvis produktet ikke lever op til kravene i aftalen, så kan det være er det en aftaleretlig problemstilling, men som udgangspunkt bare en køberetlig problemstilling hvis det f.eks. tydeligt er angivet at maskinen skal kunne levere x antal omdrejninger, men leverer >x antal omdrejninger.


Skriv et svar til: AB92 vs. købeloven og og produktansvar

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.