Tysk

Tysk spørgsmål! :-)

19. juni 2014 af BridgeBlanding (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej :-) 

Jeg har opstildt den her sætning: "Und ihren insgesamt vier Kindern konnten unter besseren Lagen heranwachsen" 

På mit tysk grammatikark står der at når et ord er ubestemt, flertal og dativ skal der "-en" omme bag på besseren, men der står udover det også (+en). Ville det sige at der i stedet for skal stå: "Und ihren insgesamt vier Kindern konnten unter+en besseren Lagen heranwachsen"? :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2014 af policemanmem

'unter' er en præposition (forholdsord), og disse kan ikke bøjes. Altså ingen -en endelse. Men der skal ganske rigtigt -en på adjektivet i dette tilfælde. 
Dog lige nogle generelle kommentarer til din sætning: for det første ska det blot hedde "Und ihre insgesamt vier Kinder" (ingen -n, da det her blot er nominativ). Dernæst synes jeg ikke, din sætning giver mening. Mener du, at de kunne 'vokse op under bedre forhold/vilkår'? I så fald bør du bruge "Verhältnissen" eller "Umständen" i stedet for "Lagen".


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juli 2014 af Stygotius

Du bliver nødt til at lære udenad hvilke kasus de forskellige præpositionr styrer, -især de der kan styre enten akk eller dativ, og hvornår disse styrer den ene og hvornår den anden kasus.


Skriv et svar til: Tysk spørgsmål! :-)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.