Religion

Er ramadan et overgangsritual?

20. juni 2014 af Kamillavp (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har om ramadan til AT-eksamen. Jeg ved at ramadan er et kalenderritual, men kan man også sige at fasteperioden er et overgangsritual til at blive en bedre muslim? 
Da jeg "kun" har religion på c-niveau har jeg ikke beskæftiget mig med ritualanalyse og ville gerne høre om hvilke delen af fasten som passer ind i henholdsvis seperationsfasen, liminalfasen og inkorporationsfasen? 

På forhånd tak for svar.

Mvh Kamilla


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2014 af pellele (Slettet)

Jeg vil blot sige at det er et ritual. Man er en bedre/god muslim, hvis man overholder de fem søjler, og deraf er fasten (sawm, den fjerde søjle) jo direkte en del af.


Svar #2
20. juni 2014 af Kamillavp (Slettet)

Tak for dit svar.

Jeg er enig med dig og ramadan er mest af alt et kalenderritual, men jeg har set at folk nogle steder omtaler ramadan som et overgangsritual og derfor ville jeg høre om nogen teoretiskset kunne putte fasten ind i ovenstående bokse :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2014 af pellele (Slettet)

Jeg tror godt, du kan antage det, hvis du smider den ind i Van Genneps figur, og hvis det giver mening.


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2014 af Hijsa

Man kan vel godt "tvinge" Ramadanen ind i et overgangsritual :P

- Det er bare lidt svært at sætte seperationsfasen, liminalfasen og inkorporationsfasen på.

Liminalfasen vil naturligvis være selve fasten. I ramadan er der "ekstra point" at score fordi det er muslimernes hellige måned, så her prøver man at holde sig på dydens smalle sti så godt som man nu 

Seperationsfasen er måske forberedelsen man gør sig op til ramadan, men som sådan forbereder man sig jo egentlig ikke så meget.

Inkorporationsfasen... hmm... den er lidt svær.. enten fortsætter man jo bare sin normale hverdag efter ramadan eller også tager man fastens erfaringer med sig ind i sin hverdag (som fx. tålmodighed osv.)

Ellers tror jeg du skal holde dig til at kalde den et kalenderritual.


Svar #5
21. juni 2014 af Kamillavp (Slettet)

Tak for svar alle - jeg har selv løst opgaven og fundet ud af at ramadan både er et overgangritual hvis man antager fasten som en samlet proces, men også for hvem enkelt dag :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. april 2015 af melissamamusa (Slettet)

Hej Kamilla, Har du stadig din synopsis fra sidste år?


Skriv et svar til: Er ramadan et overgangsritual?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.