Oldtidskundskab

Old eksamen!!! det haster.

20. juni 2014 af tak12 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg har lige et spørgsmål ang. old eksamen.

Jeg ved at man kan komme op i en kendt tekst man har arbejdet med på klassen som man så skal analysere - men til eksamen får vi så et papir hvor der står hjælpespørgsmål til hvordan vi skal analysere, eller skal vi selv finde ud af hvordan vi vil analysere teksten? Og har i nogle gode råd til hvad man kan analysere? - fx hvis det er hulelignelsen man trækker eller andet.

P.s Ved at man nok skal starte ud med resume og så selve analysen, men er der andet vigtigt derefter - en speciel rækkefølge?

Tusind tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2014 af imblond (Slettet)

Hej :) 

Jeg tror ikke du skal satse voldsomt på et hjælpe parpir med hjælpende spørgsmål på. Du er helt på din egen hånd. 

Fx. hvis du trækker hulelignelsen kan du evt perspektivere til Sokrates tale i Symposion (hvis i har læst denne) 

Med hensyn til rækkefølgene, så vil jeg minde dig om at du kun har 10 minutter til at sige alle de kloge ting du har lært i løbet af året. Umiddelbaret vil jeg nok skippe redegørelsen, da den ikke giver så forfærdeligt mange point til en eksamen. Jeg satser på at lærerne allerede ved hvad der forgår i dette specifikke tekststykke, men det kan godt være at det bare er min holdning, det er op til dig selv hvad du vælger. Du skal bruge kræfter på teksten, som min søde Old lærer siger " Ned i teksten - op i karakter" (vigtigt at finde sine argumenter i teksten) Dertil skal du jo også perspektivere, og det er en god idé at have nogle gode emner/tekster at perspektivere til, da dette viser  at du kan "Tænke uden for boksen" og se større sammenhængene. Fx til eksamen kan du risikere at trække en perspektiverene tekst som det ukendte, og der er det vigtigt at man kan drage gode parallleler eller forskellige fra de to tekster. 

Håber mit svar hjalp :) Held og lykke til eksamen! :)


Svar #2
22. juni 2014 af tak12 (Slettet)

Super! Mange tak skal du have- det gjorde det i hvert fald! :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2014 af Martine22 (Slettet)

Det her fik jeg af vide af min lærer:

DEN KENDTE ANTIKKE TEKST (ca. 1½ normalside)

a)Konteksten – 2 sætninger / 35 sek.: hvor er vi i teksten?
b)Grundig gennemgang af det trukne tekststykke
c)Trække tematiske linjer til resten af teksten
d)Trække tematiske linjer til de andre tekster under emnet
e)(Trække linjer til andre emner)


Skriv et svar til: Old eksamen!!! det haster.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.