Kemi

Kemisk Ligevægt

20. juni 2014 af 19932014 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej.


Kunne godt bruge lidt hjælp til at forstå det her med ligevægtskonstanten - har de her træningsopgaver, jeg virkelig gerne vil have hjælp med, og gerne sådan en god forklaring, synes desværre bogen formår at "klæbe" det hele lidt sammen - så sådan skåret ud i pap, kort & godt - hvis man kan det, ville være nogle gode notater at have(;

God weekend

a) Hvorledes indgår et fast stof i ligevægtskonstanten?

b) Hvorledes indgår en ren væske i ligevægtskonstanten?
 

c) Hvorledes indgår en ion i en vandig opløsning i ligevægtskonstanten?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2014 af MS2011 (Slettet)

Jeg tror, at du mener "ligevægtsbrøken" frem for "ligevægtskonstanten". Ligevægtskonstanten er det, som brøken i sig selv er lig med ved ligevægt. Brøken betegnes Y og er lig med K (som er ligevægtskonstanten) ved ligevægt.

a) Et fast stof indgår i ligevægtsbrøken med sin stofmængdebrøk, skrevet x(A). For faste stoffer er stofmængdebrøken med god tilnærmelse 1 og undlades derfor helt, når man opskriver reaktionsbrøken. 

b) En ren væske indgår ligeledes i ligevægtsbrøken med sin stofmængdebrøk. Igen kan den ses som værende 1 og den rene væske undlades derfor helt, når man opskriver reaktionsbrøken (i tilfælde af, at dette er opløsningsmidlet, f.eks. vand).

c) En ion i en vandig opløsning indgår i ligevægtsbrøken med sin aktuelle stofmængdekoncentration i M (mol per liter eller molær).  


Svar #2
21. juni 2014 af 19932014 (Slettet)

Tak for svaret (;

- nej, spørgsmålene handler om ligevægtskonstanten, medmindre min lære har lavet en fejl?

Men tak - det er en super forklaring, jeg er nu mere med på hvad det omhandler (;


Svar #3
21. juni 2014 af 19932014 (Slettet)

Kan du hjælpe mig med denne øvelses opgave også?

Er stadigvæk lidt i tvivl omkring hvordan jeg præcist adskiller dem?

Opskriv ligevægtsudtrykket for hver af nedenstående ligevægte og angiv om ligevægten er homogen eller heterogen. Navngiv desuden hver reaktions ligevægtskonstant.


Ag+(aq) + 2CN-(aq) <-- -->Ag(CN)2-(aq)

MgCl2(s) <-- --> Mg+(aq) + 2Cl-(aq)

N2(g) <-- --> N2(aq)


Skriv et svar til: Kemisk Ligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.