Engelsk

Uretfærdig Karakter/For Streng Bedømmelse

20. juni 2014 af Cristinea (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej :)

Jeg har haft Engelsk B på HF som fjernstuderende og jeg har lige været oppe til den mundtlige eksamen. Jeg fik 10.

Selvom jeg føler at jeg havde en del problemer med temaet, gjorde jeg det alligevel rigtig godt og jeg er sikker på at jeg kom omkring de rigtige ting.

Samtidig er min beherskelse af det engelske sprog også meget godt idet jeg har boet og studeret i et engelsktalende land over lange perioder (På college fik jeg karaktererne A og B i fag på nogenlunde samme niveau som HF B niveau). En af de ting som min lærer har sagt til mig igen og igen er det at han synes at mit sprog niveau er langt over B.

Både min lærer og censor var enige i at min fremlæggelse var god, og at mit sprog var godt, men at den eneste grund til at de træk ned i karakter var fordi jeg ikke havde nok citater med fra teksten (jeg havde 7 citater men jeg nævnte også nogle andre som jeg kom i tanke om imens vi snakkede) og at jeg burde have læst dem op.

Den største grund til at jeg ikke havde så mange citater med (og at jeg ikke læste dem op ord for ord) var fordi min fremlæggelse i forvejen var ret lang, og jeg var bekymret for at oplæsning af citater og lign. simpelthen ville tage for lang tid. Samtidig ville jeg nødigt fjerne ting fra min fremlæggelse for at gøre plas til citater idet jeg var under den tro at der bliver lagt større vægt på en god og omfattet analyse og perspektivering. Jeg føler i hvert fald selv at jeg gik ned i teksten på en tilstrækkelig og ordentlig vis.

Jeg er virkelig skuffet over mig selv, og jeg synes bare at det er så ærligt at sådan en lille ting kan trække ned i karakter. Kan det virkelig være rigtigt at alt skal være 100% perfekt for at få det 12-tal?

Jeg beklager at jeg har skrevet en sådan stor væg af tekst, men jeg har bare virkelig brug for at vide om andre synes at jeg har fået en retfærdig karakter? Er der nogle som har haft lignende oplevelser mht. til den mundtlige eksamen?

Jeg vil rigtig gerne have jeres mening.


Brugbart svar (2)

Svar #1
20. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Det er jo sådan at man enten kan få 10 med meget langt til 12-tallet eller man kan få et 12-tal meget langt fra 10 og alt derimellem.

Jeg synes virkelig det er forfærdeligt at du ikke bare er MAX stolt over - og glad for - dit 10-tal som fjernundervist elev.

Jeg har selv taget en hel HF på fjernundervisning med engelsk A - jeg fik 12 i den mundtlige del og fik efterfølgende at vide at FU-elever testes hårdere end normale elever fordi man ingen fornemmelse har omkring deres kompetencer of derfor graver man helt ned i deres viden til eksamen - det betyder at man kan blotte svagheder som andre elever ikke havde blottet.

Jeg synes virkelig du skal være stolt - og så tag det de har sagt med dig videre og brug det konstruktivt. 10 er super flot og godt. Undskyld tastefejl - skriver fra en iPhone.

Svar #2
20. juni 2014 af Cristinea (Slettet)

Mange tak for dit venlige svar :)

Du har ret i at jeg burde være stolt over min præstation og at jeg bør bruge kritikken konstruktivt sådan at jeg kan arbejde videre på det.

Alligevel føler jeg mig stadigvæk bare overvældet af skuffelse og ærgrelse. Engelsk er det eneste fag jeg føler mig stærk i, og hvis jeg ikke engang kan fuldføre det på den bedste måde muligt, føler jeg virkelig at det viser hvor fagligt inkompetent jeg egentlig er.

Jeg ved ikke rigtig hvordan man ellers kan beskrive det. Jeg er glad for mit resultat, men samtidig er jeg skuffet over det fordi jeg ved at det kunne have været bedre.

Hvordan var den mundtlige eksamen for dig? Hvilke kommentarer havde lærer og censor?


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. juni 2014 af RachaelN (Slettet)

Der er desværre ikke andet for end at move on :-) 
Der er også mange dygtige elever, der mister deres 12-tal fordi de ikke sagde meget i fx. forsøgsdelen (fysik er fx. en todelt eksamen), mens de leverede en fremragende eksamen til teoridelen. Nogle mister 12-tallet, fordi de ikke var struktureret, selvom præstationen var i den gode ende.

Sådan er det nogle gange. 

Selvfølgelig skal tingene ikke være 100% for at få et 12-tal (100% svarer til det gamle 13-tal). Der må gerne være nogle små mangler hist og her, men både din lærer og censor har så været enige om et 10-tal. Jeg synes, et 10-tal er rigtig flot - især når du har gjort hele arbejdet selv ene og alene under hele forløbet. Dét skal du være stolt over :-) Tag evt. kritikken med dig, måske kan du bruge den i fremtiden fx. på universitetet. Men du skal ikke køre dig ned på den måde. Det er hverken sundt eller godt for dit selvværd. 

Eksamen er en engangs præstation, og det er sjældent, at den giver et konkret billede af en elevs evner. Nyd ferien! :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

#2:

Jamen nu mener jeg også bare, at du lidt bør isolere dét at du er FU-kursist og derfor være endnu mere stolt - det er ret hardcore at læse hele pensum selv og så gå op og få 10. Virkelig. Mange på mit hold dumpede.

Eksamen var sådan, at jeg trak en tale af Obama som skulle analyseres retorisk med alle fagets værktøjer. HELDIGVIS havde jeg aftenen inden læst virkeligt meget op på netop retorisk analyse. Og rent tilfældigt. Men jeg var så nervøs så jeg var ved at kaste op til eksamen, og jeg syntes den varede en evighed. De spurgte om så mange ting, og censor blandede sig konstant i eksaminationen. Jeg gik ud og var sikker på det var et 7-tal, men jeg fik så at vide, at uanset nervøsitet så havde jeg fået 12 fordi jeg havde brugt alle fagtermer korrekt samt var i stand til at forstå teksten i dybden og føre en faglig diskussion over emnet med brug af mange varierende ord.

Mit råd til dig vil klart være at forsøge dig med engelsk på A-niveau. Jeg har mange afleveringer du kan få lov at se, og pensum er noget smallere end på B. Det giver dig mulighed for at lære mange nye ord og blive tryg ved pensumteksterne :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. juni 2014 af PeterValberg

Tillykke med det flotte 10-tal, det skulle du faktisk glæde dig over
i stedet for at ærgre dig over, at du ikke fik mere :-)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #6
21. juni 2014 af Cristinea (Slettet)

Mange tak til jer alle :) Det er opløftende.

Måske er det bare mig som er paranoid. Jeg har haft sådan en nagende følelse af at der må have været ’foul play’ i bedømmelsen. Jeg synes bare ikke det giver mening at en lille teknisk formalitet som mangel på et bestemt antal af citater og oplæsning heraf kan trække en hel karakter ned. Jeg ved ikke om jeg har kigget det rigtige sted, men som jeg har læst fra dette link: http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF10/Vejledninger%20til%20laereplaner/Hf/100811_vejl2_engelsk_B_hf.ashx kan jeg forstå det sådan at citater og oplæsning af dem, mere er ment som en støtte eller at det i hvert fald bare er en god ide – altså at det ikke er af relevans for den endelig karakter. Jeg ved ikke om jeg har forstået det rigtigt?

Det er jo ikke fordi jeg slet ingen citater havde (jeg henviste til dem i min fremlæggelse) og jeg føler selv at jeg ’dykkede ned’ i teksten. Som sagt kunne jeg forstå det sådan at alt andet var super godt – altså at min eneste mangel var at der ikke var nok citater og oplæsning af dem.

Jeg tror helt sikkert at jeg vil prøve at give mig i kast med Engelsk A efter sommerferien, og forhåbentligt vil det gå bedre. :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

"Forhåbentlig vil det gå bedre"........

Du har et lidt anstrengt forhold til karakterskalaen - 10 er en flot karakter, og det er ærgerligt du slet ikke kan nyde det. Du skulle virkelig slappe lidt af og zoome ud en gang.

Måske mente dine lærere at du ikke virkede sikker nok - måske var din udtale ikke i top - måske havde du overset en vigtig pointe. Der er mange ting som kan gøre at du ikke lige var helt oppe at ringe, men trods alt leverede en virkeligt flot præstation. 

Nyd nu dit 10-tal. Og så se om du kan få 12 på A. Men selv hvis du også får 10 på A så er det da mega flot. Det som man går glip af på FU er jo netop de dér små detaljer som kan give 12-tallet. Det har en pris, ikke at sidde i et klasselokale hver eneste dag.


Skriv et svar til: Uretfærdig Karakter/For Streng Bedømmelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.