Samfundsfag

Hvordan virker investeringer?

21. juni 2014 af simonlinn - Niveau: B-niveau

Hej, jeg ville spørge om investeringer og hvordan de virker helt basalt? Jeg har prøvet at google mig til hvordan det virker, men med ingen resultater. Jeg er igang med min AT, men har sådan set aldrig undersøgt/vidst hvordan investeringer virker. 

Håber I kan hjælpe mig.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Investeringer indenfor hvad ? Der er masser at fortælle.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Der er jo investeringer på ejendomsmarkedet, indenfor finansielle instrumenter, staten kan investere, Hr. Jensen kan investere, jeg kan investere i dig, der er uendelige investeringer.

Men jeg kan give dig en konkret forklaring på de fleste former for investeringer hvis du bliver mere specifik.


Svar #3
21. juni 2014 af simonlinn

Hvorfor er det at det får så meget kritik, når en udenlandsk virksomhed investerer i land i Afrika? 


Svar #4
21. juni 2014 af simonlinn

Det er et fænomen som kaldes for landgrabs


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Okay - det kan skyldes alle mulige ting, som ofte ikke er helt lette af forklare.

Hvis Burger King investerer i Ghana, så kan man argumentere for at Burger King nu har lobbyistiske interesser i Ghana og dermed har USA fingerene i Ghanas politiske liv. Udover det, så investerer man for at vækste en sum penge - det vil sige at USA i fremtiden vil profitere på et meget fattigt land. Det er uetisk i manges øjne.

Stil bare flere spørgsmål hvis det er.

Lige hvad angår Land Grabs så er problemet at virksomhederne ofte køber et stykke land som investering i både Afrika som kontinent og deres egen virksomhed, med det formål at give afrikaneren penge til at gro afgrøder på sin jord. Problemet er, at virksomheden bliver juridisk berettiget til at smide afrikaneren væk fra sin egen jord - han bliver eksproprieret - og så glemmer de ligesom at dyrke jorden samtidig. Resultat: Man har fået land i et andet kontinent for en meget, meget billig penge, eftersom u-landshjælp, som det her er karakteriseret som, giver adgang til store skattefradrag for virksomhederne. Så i sidste ende er det en rigtig grim forretning hvor man udnytter dårligt stillede nationer og individer. 


Svar #6
21. juni 2014 af simonlinn

Hvis du nu gider at læse det her, så kunne jeg stille flere spørgsmål:

What's the problem with big land deals - isn't investment a good thing?

Responsible investment is an important part of fighting poverty. But big land deals are happening so quickly and on such a large scale that poor people are more vulnerable to the injustice of land grabbing than ever before.

So what does this mean for people living on the land?

They lose the land they rely on to grow food and feed their families. Their homes, jobs and livelihoods are taken from them - sometimes violently - and there is nothing they can do about it.

Jeg kan bare ikke koble investeringer og at fattige bønder mister deres hjem osv..


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Jo - prøv at læse alt det jeg har skrevet igen. Der er føjet mere til.


Svar #8
21. juni 2014 af simonlinn

Synes du at der er en rød tråd med især problemfomuleringen og diskussion?

- Hvorfor er land grabbing et problem for den lokale befolkning?

Hvad er landgrabbing?

Hvorfor er ulandenes ledere kritiske over for land grabbing? 

I hvor høj grad er land grabbing en negativ konsekvens af globalisering?


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Byt om på 1 og 2 så du holder dig til redegørelse-analyse-vurdering og ellers synes jeg da at det giver rig mulighed for at komme rigtig godt i dybden med emnet. Men sørg for at sætte dig godt ind i tingene, for der er mange spørgsmål lærer og censor kan stille til så bredt et emne. 


Svar #10
21. juni 2014 af simonlinn

Jeg forstår hvad du mener, men "Hvorfor er land grabbing et problem for den lokale befolkning?" er min problemformulering. De tre nederste er mine underspørgsmål


Skriv et svar til: Hvordan virker investeringer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.