Historie

Periodiseringsprincip

23. juni 2014 af milleacs (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej! Nogen, der kan forklare mig, hvad periodiseringsprincip er?
kh Mille


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2014 af mathon

Google:

Periodisering

Picture Hvornår begyndte middelalderen? I Europa? I Danmark?
Og hvornår sluttede middelalderen så? Var det samtidig med, at renæssancen startede?
Og giver det mening at hævde, at oplysningstiden blev afløst af nationalismen, som efterfølgende blev afløst af industrialiseringen?

Problemerne er mange, når man skal forsøge at placere fortiden i særlige kasser, og man kan umuligt undgå at stille op til øretæver, hvis man forsøger, for inddelingerne kan (og skal) altid diskuteres og kritiseres.

Og alligevel gør vi det hele tiden - ud af ren nødvendighed. Ligesom en bog har brug for kapitler for at strukturere stoffet i overskuelige bidder, må vi lave nogle inddelinger, som skal skille det ene betydningslag fra de andre.

Vis mig din tidslinje, og jeg skal sige dig, hvem du er

Når vi beskæftiger os med historien, er det et forsøg på at skabe mening. Derfor giver det rigtig god mening at hugge fortiden op i stykker, der viser, at nu går vi altså fra en sammenhæng til en anden, og der er begivenheder og tendenser, der er skelsættende for de enkelte perioder.

Men derved bliver hver en periodisering et meget subjektivt produkt, da mening den ene historiker (eller elev) søger kan være meget forskelligt fra den næste.


Skriv et svar til: Periodiseringsprincip

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.