Biologi

ATP - Krebscyklus - Figur

23. juni 2014 af emilbenderlassen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!
Har trukket kost og motion til 24 timers bioB-eksamens forberedelse, og ét af bilagende er den vedhæftede figur.
Der står ikke noget om figuren, men kan ræsonnere mig frem til at det handler om glukoses omsætning i cellerne.
Er der nogen der præcist kan fortælle mig hvad processen hedder, så jeg kan finde relevant litteratur - tænker ikke det er krebscyklussen der er i fokus - selvom den selvfølgelig er en del af det, men det er vel en mere overordnet proces der skal beskrives, frem for dén specifikt. - er det bare respirationsprocessen, forklaret mere uddybet kemisk?

Og er der gode råd til hvordan jeg skal gå til den, med øje for mit overordnede emner, takker jeg.


 


Svar #1
23. juni 2014 af emilbenderlassen (Slettet)

Har nu forstået figuren, og dens overblik over de 3 delprocesser, så har nu blot tilbage at konkretisere og prioritere, så jeg kan få det indpasset til mit emne.
Men har et par hurtige, grundlæggende spørgsmål:
De 26 P der nævnes i relationen med 26ADP+26P(Se figur, vedhæftet på første indlæg), er det protoner - fra H+ atomerne, eller fosfor atomer der tilføjes.

Og ligeledes: Hvad betyder Pi - er det en form for fosfor atomer?

Sidst: GTP - er det blot et forstadie til ATP.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. juni 2014 af flygtighed (Slettet)

Pi står for en inorganisk phosphatgruppe. og P er en organisk phosphatgruppe (phosphatgruppe taget fra et organisk stof)

GTP er ikke et forstadie til ATP, men et molekyle som minder meget om. GTP = Guanosintriphosphat, ATP = adenosintriphosphat. de har forskellige baser. GTP kan godt laves om til ATP men kan også godt bruges direkte som det er. på din figur vises det, at GTP omdannes til ATP, så det er nok det, som du bare skal holde dig til. 

Held og lykke med det!


Svar #3
23. juni 2014 af emilbenderlassen (Slettet)

Mange tak!

Hvis du lynhurtigt kan verificere en "lyngennemgang" af figuren, så jeg kan se om jeg har forstået det rigtigt, ville det være fantastisk:

I nedbrydelsen af kulhydrat er der 3 stadier(4 - hvis man medregner processen hvor f.eks. stivelse nedbrydes til glukose gennem fordøjelsessystemet)

1. stadie er glukolysen, hvor glukosen fraspalter 2 ATP samt det energiholdige molekyle NADH samt 2 H+ atomer som overføres til respirationskæden. Glykolysen er en proces i 10 trin, hvor forskellige enzymer nedbryder de 6 C holdige glukose til det 2 C holdige pyrodruesyre, som er slutproduktet.

2. Stadie er Krebs' Cyklus, eller citronsyrecyklus: Ved decarboxylering(fraspaltning af 2 CO2-molekyler), dannes 2 Acetyl molekyler der er bundet til CoA(Et hjælpeenzym, der gør at Acetylet(det aktiverede eddikkesyre) kan nedbrydes i Krebs' cyklus. I cyklussen nedbrydes Acetylet gennem en lang række processer drevet af forskellige enzymer. Slutproduktet er energiholdige NADH og FADH molekyler, som overføres til respirationskæden, samt CO2 og 2 GTP molekyler, der senere omdannes til ATP molekyler.

3. Stadie af kulhydratomsættelsen, er respirationskæden, hvor det samlede antal NADH og FADH omdannes over mitokondriens indre membran. De energiholdige molekyler, bruges til at åbne en række proteinkanaler i membranen, og så skubbe de ladede H+ atomer, der tilføres fra de 2 første stadier, over cellemembranen. Der dannes herved en proton-gradient, idet Hatomerne er ladede. De flytter derfor med gradienten, tilbage ind over mitokondriens indre membran, og frigiver derved energi i form af ADP. Denne ADP overføres til ATP syntasen, som fungerer som et møllehjul der genererer energi: De tilførte ADP molekyler tilføjes organiske P atomer, og der dannes vha. cytochromerne en fosforylerende proces, der betyder dannelsen af 26 ATP. Denne proces sker kun ved tilførsel af ilt - altså en aerob proces. Er der ikke ilt tilstede, vil Glukose-molekylet kun omdannes til 4 ATP fra de to første stadier, da glukosen kan omdannes til laktat også, og det resterende udbytte vil gå tabt. 

Det skabte ATP kan nu flyttes til muskelvæv f.eks., hvor det udnyttes som energi til sammentrækninger f.eks.
Hele processen kan beskrives ud fra reaktionsligningen:
Glukose + 6O2 --> 6H2O + 6CO+ 30 ATP


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. juni 2014 af flygtighed (Slettet)

nu ved jeg ikke helt, hvad de pensum består af men hvis jeg skriver noget, som du slet ikke har hørt om, så bare se bort fra det :)
 

Glykolysen foregår ude i cytosolen, og slutproduktet fra glykolysen transporteres ind i mitokondrierne. det er faktisk også kun glykolysen som er afhængig af ilt. 

i glykolysen sker der faktisk først en energi-inverstering (inversteringsfase), hvor cellen inversterer 2 ATP, men danner 4 ATP i glykolysen (pay-off fase), så nettoudbytte er 2 ATP

til det sidste:

mitokondrierne har to membraner, og fra respirationskæden bliver H+ pumpet ud i det intermembrane rum (rummet mellem de to mitokondrielle membraner). ikke cellens membran. 

protongradient er både elekrisk-gradient (mere plus-ladning i intermembrane rum) og en koncentrationsgradient. det er ATP-syntase komplekset som ligesom åbner for protonkanaler, og protonerne strømmer ind i det mitokondrielle matrix. det driver det her møllehjul, som generer ATP fra ADP. der skal 4 protoner igennem ATP syntase for at lave 1 ATP

men ellers ser det rigtig fint ud :)


Svar #5
24. juni 2014 af emilbenderlassen (Slettet)

Jeg forstår alt hvad du skriver og er med på både mitokondriens opbygning og ATP-syntasen, så har vidst bare ikke fået det forklaret det rigtigt ovenover(Det er ved at være sent ;) ). - dog meget fint du lige fik investerings og payoff fase med!

Tusind tak for hjælpen. - dejligt at finde nogen der skriver brugbare svar herinde - synes tit man støder på folk der bare kommer med intetsigende - du skal selv finde ud af det svar - hvilket også er nødvendigt hvis folk bare vil have andre til at lave hele opgaver. Men ved målrettede spørgsmål, som jeg selv prøver på at stille, er det vældigt at man kan få præcise svar. Tak!


Svar #6
24. juni 2014 af emilbenderlassen (Slettet)

Nu hvor jeg har fat i dig, og det lyder til du er ret godt inde i Bio pensum, kan du måske huske det specifikke navn på forsøget til den vedhæftede figur - er det en test med kondicykel, Rhymings Steptest eller hvad er det den hedder - mindes noget 2-steptest, men kan ikke huske det præcise navn...


Svar #7
24. juni 2014 af emilbenderlassen (Slettet)

--> Den hed to punkts test - så ligemeget.

God aften!


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. juni 2014 af flygtighed (Slettet)

Haha, du fandt ud af det, super! :)

lige en ekstra bonus info:

muskelceller er et af de typer væv som har rigtig mange mitokondrier. omsætningen af kulhydrater sker i høj grad der og det giver jo også god mening, nu hvor det netop er her, der er brug for hurtig energiomsætning og ATP til muskelsammentrækning.


Skriv et svar til: ATP - Krebscyklus - Figur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.