Generelt

En god mundlig eksamen

24. juni 2014 af inddd (Slettet)

Hej, jeg skal til mundlig eksamen i et fag som hedder teknologi. Jeg tænkte på ud over at snakke klart og tydeligt samt have styr på rapporten og oplægget har I så idéer til hvordan man kan lave en god præsentation? :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juni 2014 af mehmether (Slettet)

Vær' selvsikker selvom det du siger er forkert :D - Jeg er meget dårlig til tysk, men scorede 10 til min eksamen, som jeg plejde at få 02 og 00 til årskarakter og fik at vide, at det der trak mig op var min selvsikkerhed, selvom min udtale var dårlig og jeg ikke helt havde forsået nogle af spørgsmålene de stilte, haha :P 


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. juni 2014 af Proprium (Slettet)

Du er egentlig selv lidt inde på det, men det er en rigtig god idé at have en god og klar disposition. Gør dig klart, hvad du har tænkt dig at sige til din eksamen, og præsenter som det første din disposition for lærer og censor. Det hjælper dig med at skabe overblik, og det giver lærer og censor en indtryk af en selvsikker elev, som har styr på tingene og kan skabe en rød tråd. Kunsten er selvfølgelig at holde sig til sin disposition, fordi ellers kan den være lidt ligemeget, og så skaber den kun forvirring.

Hvis din mundtlige eksamen er et oplæg, som tager udgangspunkt i din rapport, vil jeg også råde dig til at øve dig i at holde oplægget. Øv dig eventuelt foran spejlet, men også gerne foran kammerater eller familie, og lad dem gerne stille spørgsmål, hvis der er noget, de ikke forstår. Når du er til eksamen, skal du nemlig forestille dig, at censor og lærer ikke ved en brik om noget som helst, og derfor er kammerater og familie, som formentlig heller ikke ved specielt meget om emnet, et godt øvepublikum.

Derudover vil jeg råde dig til i første omgang at holde dig til pensum. En elev, som kan perspektivere og reflektere ud over pensum anses naturligvis som værende dygtig, men du er ikke oppe i alle mulige andre ting - du er oppe i pensum, og det skal du altid forholde dig til. Du kan naturligvis altid perspektivere, når du har gennemgået det, som dit oplæg bør indeholde, det viser lærer og censor, at du er nuanceret og kan tænke uden for boksen.

Hvis lærer eller censor stiller dig et spørgsmål, du ikke forstår, så vær ikke bange for at bede om at få det omformuleret, og tænk gerne over dit svar. Du skal selvfølgelig ikke tænke i et kvarter, men der er ingen, der går i stykker af, at du lige overvejer dit svar. Hellere et velovervejet svar, end et svar, som er slynget ud i stress og angst for at være for langsom. 

Jeg vil desuden råde dig til at tage noter med til din mundtlige eksamen, HVIS dette er tilladt, men det er det til de fleste mundtlige eksaminer. Lærer og censor tænker ikke "hold da op, hun har ikke styr på en dyt!", hvis man tillader sig at kigge i sine noter, men du skal sørge for at tage udgangspunkt i dine noter frem for at sidde med næsen klistret til papiret og læse op fra dem.

Til slut vil jeg gerne understrege, at selvsikkerhed er godt under en eksamen, men selvsikkerhed er en kunst og bør udvises med måde. Er man alt for selvsikker og lidt for afslappet, kan det give bagslag, og under en eksamen er det faktisk godt at være en smule nervøs. Det betyder ikke, at man skal træde skælvende hen over dørtærsklen, men man må gerne være lidt eksamensanspændt, selvom man udadtil virker selvsikker. 


Skriv et svar til: En god mundlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.