Biologi

Hvad er ribosomer?

24. juni 2014 af sara9196 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej

Jeg har med kort varsel fået en biologiaflevering for (den skal afleveres torsdag d 26. juni!), hvor jeg skal skrive om cellen; bla. skrive om ribosomer - hvad er ribosomer, hvad er deres funktion osv.. Jeg har forsøgt mig med at bruge google, men vi arbejder i timerne på et forholdsvis nemt niveau, så jeg støder på ekstremt mange ord, som jeg ikke kender og forstår meningen med, når jeg forsøger at undersøge det. Derfor tænkte jeg på, om ikke I ville være venlige at uddybe lidt for mig, hvad ribosomer er? 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni 2014 af Ganymedes

Ribosomer er den del af en celle, som producerer proteiner. Proteinerne fungerer, som en vigtig byggesten og  bliver anvendt til at opbygge samt reparere kroppen/planten.

Jeg ved ikke, om dette er forenklet mere end nødvendigt, men ellers spørger du bare igen :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. juni 2014 af Ganymedes

Men I burde ellers have en lærebog af en form?


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. juni 2014 af Proprium (Slettet)

Ribosomer er celledele. Ribosomer findes inde i cellen, og som Ganymedes skriver, deltager ribosomer i dannelsen af nye proteiner. Ribosomer består egentlig af proteiner og RNA, og på billeder fremstår ribosomer som små kugler. Celler, som producerer særligt mange proteiner, har mange ribosomer.

Når cellen ønsker at danne nye proteiner, samler to ribosomer sig omkring et molekyle, som kaldes for mRNA; mRNA indeholder opskriften på det protein, som cellen gerne vil danne, ligesom en kogebog indeholder opskriften på en middagsret, man gerne vil lave - forestil dig, at mRNA er en side i kogebogen! Præcis ligesom man læser en opskrift for at finde ud af, hvordan retten skal laves, læses nu opskriften i mRNA-molekylet ved hjælp af ribosomerne, og ligesom man ender ud med en færdig madret, ender cellen ud med et protein.

Du kan også sammenligne "ribosom-mRNA"-scenariet med perler på en snor. Ribosomerne er perlerne, og mRNA er snoren. Snoren indeholder en vis mængde information, og efterhånden som perlen bevæges henover snoren, oversættes denne information til noget, vi kan bruge til et bestemt formål.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. juni 2014 af 123434

Ribosomer sætter aminosyrer sammen i den rigtige rækkefølge til proteiner. Ribosomer fra eukrayoter og prokaryoter er forskellige. Antibiotika kan dræbe vis bakterietypers ribosomer. Da eukaryoter og prokaryoter er opbygget forskelligt, vil vores egne cellers ribosomer ikke slås ihjel. Giften virker ikke på vores egne celler, men slår bakteriernes ribosomer ihjel


Skriv et svar til: Hvad er ribosomer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.