Biologi

Stamtavle

24. juni 2014 af Amalie933 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal til eksamen, biologi mundtlig imorgen og jeg er kommet lidt i tvivl omkring stamtavlen.

har brug for jeres hjælp!

Spørgsmål: Den almindeligste form for dværgvækst (achondroplasi) er en arvelig sygdom. Forklar, med udgangspunkt i den samtavle, hvordan denne sygdom nedarves. Angiv genotyperne for de forskellige personer i stamtavlen.


Svar #1
24. juni 2014 af Amalie933 (Slettet)

Her er billedet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. juni 2014 af JEEJ2008

Du kan se der er far til søn transmission - derfor kan du udelukke at sygdommen er x-bundet.

Der er vertikal arvegang, ca. lige mange piger og drenge har sygdommen. Og det er næsten altid forældre med genotyperne Aa x aa der får et sygt barn. :)


Svar #3
24. juni 2014 af Amalie933 (Slettet)

#2

De fleste personer er markeret med en åben ring eller firkant, så det vil sige at åben ring er mænd og firkant er kvinder?


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. juni 2014 af ioxer

ring = kvinde

sort ring = syg kvinde

firkant = mand

sort firkant = syg mand


Svar #5
24. juni 2014 af Amalie933 (Slettet)

#4

Tak!! Men kan du analyse stamtavlen for mig? Jeg ved ikke helt hvordan man gør og er bange for at jeg gør forkert.. Ellers #svar 2 er rigtigt hvad han har skrevet?

Brugbart svar (0)

Svar #6
24. juni 2014 af JEEJ2008

#2 svar er rigtigt! ;)


Svar #7
25. juni 2014 af Amalie933 (Slettet)

#5

Tak! så genotyperne Aa x aa er et nok svar eller er det en god ide at lave et skema? altså AA, Aa, aa


Skriv et svar til: Stamtavle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.