Studievejledning

Dagpenge og SU på samme tid

24. juni 2014 af Jeppe2tm (Slettet)

Hej, 
Jeg er lige blevet færdig uddannet som multimediedesigner og fortsætter på bacheloren næste år, hvilket gør at jeg er i princippet starter på en ny uddannelse da de to udannelser ikke er sammenhængende. Dog kan jeg alligevel forsætte med at få SU hen over sommerferien. Fornyligt snakkede jeg med a-kasse (businessdanmark), som fortalte mig at jeg kunne modtage dagpenge hen over sommeren imens jeg er på SU, det betyder at jeg kunne nå at få dagpenge for august måned, som består af ca. 14.000 kr. + SU. Jeg ved ikke om dette er kan passe, fordi det virker mærkeligt hvis jeg kan få SU og dagpenge på samme tid. Jeg synes information min a-kasse har givet mig er meget forvirrende, derfor søger jeg svar blandt jer? :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juni 2014 af PSXL

Så vidt jeg har forstået, kan man kun modtage én ydelse fra staten af gangen. Ret mig endelig, hvis det er forkert.


Svar #2
25. juni 2014 af Jeppe2tm (Slettet)

Dagpenge er ikke støtte fra staten men fra en a-kasse


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

for at få dagpenge, skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det gør du næppe, hvis du fortsætter efter sommerferien med en ny uddannelse. Du skal desuden være medlem af en A-kasse, til møder på både jobcenter, og A-kasse, søge jobs, på kurser osv. osv. Jeg tror du bare gerne vil holde ferie, rigtigt??

Når du søger SU, så skriver du samtidigt under på at du ikke modtager anden ydelse der skal dække dine leveomkostninger.

Jeg er næsten sikker på at du har fået forkert besked af den A-kasse du har snakket med.

Hilsen Lars


Svar #4
25. juni 2014 af Jeppe2tm (Slettet)

Tak for svaret Lars. 
Jeg har været medlem af a-kassen i næsten 2 år, og hvis jeg kommer igang med dagpenge skal jeg deltage i et møde, derudover skal jeg søge 2 jobs i ugen. Det vil jeg gerne gøre for ca. 14.000, hvis det kan lade sig gøre naturligvis.

Angående SU, så kan jeg i princippet opsige min SU for august måned, og så søge SU igen i September.
 


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

selv tak. Klart at man gerne vil gøre noget for 14.000.

Jeg har dog hørt (her på studieportalen) at der er en del der har fået afslag på kontanthjælp mellem stx og uni, da de jo egentlig ikke er ledige. Det svarer vel lidt til det som du tænker på ?

Hilsen Lars


Svar #6
25. juni 2014 af Jeppe2tm (Slettet)

hmm både ja og nej, fordi min uddannelse starter først 1. september.


Skriv et svar til: Dagpenge og SU på samme tid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.