Studievejledning

Htx er mere priviligeret end andre gymnasiale uddannelser?

29. juni 2014 af Miebendixh

Hej,

det er sådan, at jeg i går sad og snakkede med en ven, som har gået på htx og fik at vide, at når de har 4 A-fag, får de lov til at gange deres snit med 1,03 og dernæst 1,08. Det er jo ret absurd i min lille verden, da vi på stx(eller hf) kun får lov til at gange vores snit med 1,08, hvis vi har 4 A-fag. Hvordan kan det være, at de studerende fra htx har den privilegie at få lov til at gange deres snit med de ekstra 1,03?

Mvh

Mie


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juni 2014 af JEEJ2008

Det er ret latterligt IMO. Jeg har en HF, men måtte ikke bruge A-bonus fordi jeg har taget den som enkeltfag og har fået det forklaret med (ved ikke om det er rigtigt) at det er fordi HF'ere har mere tid/frihed til at tage de enkelte fag - hvilket ikke giver mening, men sådan er det bare. Jeg mener dog at de 2-årige HF studerende kan gøre det.


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. juni 2014 af MaibritG

Ja, uhadada for et privilegium. Dertil har HTX'erne langt flere timer (http://www.gl.org/uddannelse/udd.politik/reform/Sider/Skriftlighedogelevtid.aspx) og gennemfører et A-fag på et skoleår. Dertil er der en kortere SRP-periode (7 dage), men der skal selvfølgelig også skrives 5 sider mindre sammenlignet med STXs minimumskrav ift. længden på deres SRP.

I øvrigt vil du se, at HF'erne ganger deres snit allerede ved 2 og 3 A-fag (http://www.adgangskvotient.dk/gennemsnit-og-bonus/). En årsag kunne være sammensætningen af studieretningerne, hvor der ikke nødevendigvis er plads til ekstra A-fag (HF) eller, at der på studieretningen er mange tunge eller omfangsrige fag (HTX) sammenlignet med eksempelvis STX som kan besværliggøre ekstra A-fag (ofte er disse primært af naturvidenskabelig karakter).

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Htx er mere priviligeret end andre gymnasiale uddannelser?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.