Studievejledning

Rektorbrev?

30. juni 2014 af michallaa (Slettet)

Hej. Jeg har både dumpet engelsk A og Matematik B i min eksamener. Nu har jeg fundet en uddannelse hvor det blod kræver af man har haft det på c niveau. Ved i om det er muligt af søge ind med et rektorbrev? eller hvad man ellers kan gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juni 2014 af Proprium (Slettet)

Har du bestået fagene på C-niveau? Det er vel det vigtigste her. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
30. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#1

Bekendtgørelsen for STX uddannelsen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152507#Kap13 giver i §142 stk. 4 mulighed for at skolens leder kan udstede attestation for, at et fag kan anses for bestået på et lavere niveau:

§ 142. En elev, der har deltaget i undervisningen i et fag eller et forløb uden at fuldføre dette, kan på anmodning få udleveret attestation fra skolens leder for gennemført undervisning og opnåede resultater.

Stk. 2. En elev, der har fuldført undervisningen i et fag, og som har fået en afsluttende standpunktskarakter, kan på anmodning få udleveret deltagerbevis fra skolens leder for gennemført undervisning, hvis der ikke har været afholdt prøve i faget, jf. § 37 i den almene eksamensbekendtgørelse.

Stk. 3. En elev, der flytter skole, og derfor er afskåret fra at fuldføre et fag på B- eller A-niveau kan, hvis den nye skoles leder finder grundlag herfor, på eksamensbeviset få overført sin sidst givne standpunktskarakter i faget som afsluttende standpunktskarakter for et lavere niveau i faget.

Stk. 4. En elev, der har afsluttet et fag på B- eller A-niveau med en karakter i faget under bestågrænsen kan, hvis skolens leder, blandt andet på baggrund af tidligere givne standpunktskarakterer, finder grundlag herfor, på anmodning få udleveret attestation for, at faget er afsluttet og kan anses for bestået på et lavere niveau.

Stk. 5. Det er en betingelse for at få attestation efter stk. 1 og 4 og deltagerbevis efter stk. 2, at eleven har opfyldt kravene i skolens studie- og ordensregler til aktiv deltagelse i undervisningen.


Svar #3
01. juli 2014 af michallaa (Slettet)

mange tak Anders med andre ord.. Jamen har slet ikke haft hverken matematik eller engelsk på C? Men på A niveau har jeg bestået engelsk i standpunkt karakter og matematik  B har jeg også bestået på standpunkt? kan det så lade sig gøre? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. juli 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Du skal rette henvendelse derom til din skoles leder, og han/hun vil så undersøge de faktiske forhold og tage stilling til, om der kan udfærdiges en sådan attestation, jvf. § 142 stk 4, omtalt i #2.


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juli 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Du skal være opmærksom på, at ikke alle uddannelsesinstitutioner vil anerkende en sådan attestation for et lavere niveau som bevis for, at et specifikt beståkrav er opfyldt, se. f.eks.

http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/dispensation/dispensation-specifikke-adgangskrav/

Du skal tjekke med den institution, hvor du påtænker at søge om optagelse, om de rent faktisk vil acceptere en sådan attestation.


Skriv et svar til: Rektorbrev?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.