Matematik

STX matematik B-niveau 2012

03. juli 2014 af bjerg11 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Godaften 

Jeg sidder her med et færdigtlavet delprøve fra STX matematik B-niveau 25. maj 2012. 

Jeg ønsker en rettelse af den, og en kort respons, tak. 

PS. i opgave 2 skal der stå 0+100 og ikke 0*100.

Opgavesæt: http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF12/Proever%20og%20eksamen/120525%201stx121%20MAT%20B.ashx  

Dette er en delprøve fra opgavesættet STX mateamtik b-niveau 25.maj 2012

Opgavesættet er også linket i word-filen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juli 2014 af Andersen11 (Slettet)

Opg 1 er korrekt, men vær opmærksom på, at det ikke hedder "at minuse", men "at trække fra" eller "at subtrahere". Der indgår ikke nogen funktion f(x) i opgaven. Der er tale om at løse en simpel lineær ligning, hvor man isolerer x.

Opg 2 er korrekt. Det er dog noget logisk vrøvl at skrive 5 ≤ x ≥ 17 . Det givne udtryk gælder for 0 ≤ x ≤ 12 .

Opg 3. Løsningen er korrekt, men udtrykket for diskriminanten er forkert. Fejlen har dog i dette tilfælde ikke indflydelse på røddernes værdier.

Opg 4. Ligningen er ikke korrekt. Fremgangsmåden er korrekt, men du har ikke beregnet f(2) korrekt.

Opg 5 er korrekt.

Opg 6 er ikke korrekt. Fremgangsmåden er korrekt, men integrationskonstanten k er forkert. For den fundne stamfunktion F(x) er F(0) = 11 , men der skal gælde F(0) = 10 .


Svar #2
03. juli 2014 af bjerg11 (Slettet)

Nu ser jeg det mere klart. Fordi: 

Jeg ønsker at finde integrationkonstanten, hvilket er et tal, k

I opgaven ønsker de at stamfunktionen skal gå igennem punktet (0,10) 

Jeg sætter 10 på den ene side af lighedstegnet, og selvfølgelig 0 på x'ets plads.

10=5*0^4 +e^0+k=5*0^4+e^0+k=0+1+k=1+k

Nu kan jeg blot isolere k fra ligningen, og hermed vist størrelsen på integrationskonstanten, k. 

10=1+k \Rightarrow k=10-1=9

Lyder det ikke korrekt #1 ? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juli 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Ja, i Opg 6 er integrationskonstanten k = 9 . Dine mellemregninger dertil er dog forkerte, da stamfunktionen er

        F(x) = x5 + ex + k .

For x = 0 giver 5·x4 og x5 samme resultat, hvorfor den begåede fejl ikke får indflydelse på bestemmelsen af k.


Skriv et svar til: STX matematik B-niveau 2012

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.