Debat

Til STX Folk

06. juli 2014 af Jukisa (Slettet)

Hej.

Jeg skal starte på STX efter sommerferien. Mit spørgsmål er!

Har man brug for en bærebar rigtig meget eller kan man godt bare "nøjes" med en iPad?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Du kan ikke klare dig med en iPad. På ingen måde. Du skal bruge forskellige matematikprogrammer og skrive mange opgaver.

Du behøver dog ikke en stor dyr MacBook for at kunne klare dig godt.

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juli 2014 af Jerslev

#1: Man skal ikke nødvendigvis bruge dyre programmer.

Og opgaver kan vel skrives hjemme eller på skolens computere.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #3
06. juli 2014 af Jukisa (Slettet)

Hvis jeg køber en macbook, vil jeg så få problemer med de programmer man skal bruge i klasserne? Hvis man feks. skal bruge et specielt program i matematik.


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jerslev - jeg sagde ikke man skal bruge dyre programmer.

Det meste software tildeles jo af skolen via fælleslicenser.

Brugbart svar (0)

Svar #5
06. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

#3:

Både Maple og Latex virker fint på Apple-computere. Og lige så fint på pc.

Brugbart svar (0)

Svar #6
07. juli 2014 af Jerslev

#4: True, men det er ikke alle skoler, der benytter den slags programmer.

#5: Latex bruges kun meget meget få steder i gymnasiet.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. juli 2014 af MaibritG

..... og ellers kan man jo bare køre OS X og Windows på sin MacBook i tilfælde af, at skolen ikke har licenser til OS X-udgaven eller at den ikke fås til den platform.

#0: Umiddelbart vil jeg mene, at der er mere value for money ved at købe en computer. På universitetet har jeg til selve undervisningen primært brugt min iPad, mens jeg har brugt min MacBook til opgaveskrivning. Tillader økonomien ikke, at du køber en MacBook er der jo ingen problem i at vælge en Windows-baseret PC i stedet for.

Naturligvis har jeg min personlige præference, og jeg vil nok aldrig købe en Windows-PC igen, men det betyder også at jeg skal bruge flere penge på en computer end hvis jeg kunne nøjes med en Windows-PC (som ofte har de samme eller bedre specifikationer end MacBooken har). Men det er jo en prioritering.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. juli 2014 af Bullerkage (Slettet)

Ved jo ikke hvordan det fungerer på andre gymnasier, men på Egaa Gymnasiumunderstøttes Apple-software ikke lige så meget som Windows :) Fx virker WordMat vist ikke rigtig på en Mac :) Men kender dog flere der har klaret sig igennem skolen med en Mac så det styrer du selv :) Men vil ikke anbefale en iPad


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. juli 2014 af Eksperimentalfysikeren

Du bør spørge på dit gymnasium.

Valget afhænger af, hvordan undervisningen tilrettelægges. Desuden afhænger det af, hvilke fag, du skal have. I næsten alle fag har du brug for at kunne skrive opgaver ind. I matematik og fysik har du brug for regneark og muligvis forskellige beregningsprogrammer. Hvilke krav stiller de til dit valg? Hvilke programmer kan køre på hvilke maskiner? Kan du supplere med en stationær maskine hjemme? Kan du låne en bærbar på skolen? Med hjem?

Du bør også se på, om du kan opnå ordentlige arbejdsforhold. Skal skrive meget, er det bedst at have et fysisk tastatur, helst et løst, så du kan få tastaturet i en god skrivesposition og samtidig skærmen i god læseposition. Her er en iPad nok ikke det bedste. En bærbar maskine giver nogenlunde arbejdsforhold, men her er det en god idé at anskaffe et ekstra tastatur til hjemmebrug. En mus er også god, mens musepladen på en PC kan give problemer.

Har du ikke lært blindskrift, så brug nogen tid på at lære det. Den tid kommer igen! Lån et kursus eller en lærebog på biblioteket og gå i gang. Det er bedst at følge anvisningerne og tage én lektion af gangen og gennemføre den stille og roligt. Du vil muligvis høre folk sige, at man sagtens kan skrive hurtigt med blot to fingre, men erfaringen viser noget andet.

Lær også en god samling af genvejstaster. De kan spare tid og de er mindre belastende på hænder og arme end mus og især mousepad. Du skal helst ikke få skader af arbejdet.


Skriv et svar til: Til STX Folk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.