Kemi

Kemi C - hjælp

07. juli 2014 af Narkcab - Niveau: C-niveau

Opskriv elektronstrukturer for de første 18 grundstoffer og relater dem til skalmodellen.

Hvad mener de?

Skal jeg beskrive de tre første 18 grundstoffer hvordan deres elektronstruktur i deres skal modeller ser ud?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juli 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du skal opskrive elektronstrukturen for de første 18 grundstoffer (grundstofferne med atomnummer fra 1 til 18), for eksempel, for grundstof nummer 9

9 F: [He] 2s2 2p5 .


Svar #2
07. juli 2014 af Narkcab

Hvad mener du med He 2s2p?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Narkcab,

Det er orbitaler, Andersen11 taler om. Det, han skriver, kunne ogsaa skrives som: 

9 F: 1s 2s2  2p5

Hvad han skiver, er at 1. orbital i 1. skal har to electroner (He <=> 1s2), s-orbitalen i 2.skal har to electroner (2s2) og p-orbitalen i 2.skal har fem electroner (2p5). 

Du ved, at 1.skal maks kan have to electroner. Anden skal kan maks have otte electroner. 3. skal kan maks have 18 electroner.

Generalt set, bliver det forst s orbitalerne, der bliver fyldt op, naar man ryger en skal hojere op. Derefter er det p-orbitalerne. Og derefter blvier det D og F orbitalerne. 

Og der skulle gerne staa, hvor mange electroner en orbital kan indholde foer der sker en overgang til en anden orbital.

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. juli 2014 af Esterificering

Jeg går ud fra at opgaven skal besvares på følgende måde:

_{18}^{ }\textrm{Ar}\left [ 2,8,8 \right ]

_{9}^{ }\textrm{F} \left [ 2,7 \right ]

Samme opgave er blevet besvaret herinde før på følgende link: https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1097177


Svar #5
07. juli 2014 af Narkcab

Nååår! Glemte jeg alt om, tak for svar begge to og tak for uddybningen BadBoyBard


Svar #6
07. juli 2014 af Narkcab

Tak for link TinoP !


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Narkcab,

Saa lidt. Skriv, hvis der skulle vaere mere. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. juli 2014 af Esterificering

Så lidt


Skriv et svar til: Kemi C - hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.