Studievalg og videregående studie

???

08. juli 2014 af mahmutosman (Slettet)

Hej!

har et spørgesmål håber i kan hjælpe.

Hvis der nu er en der har fx. valgt KU som 1.priotering og det så er mit 2.priotering. Og jeg ikke bliver optaget på mit første priotering. Er det så ham der har KU som 1.prioritet der kommer ind eller mig som har et højere gennemsnit men har valgt KU som 2. prioritet der kommer ind?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Jamen det vil jo helt komme an på, hvilke uddannelser i søger ind på og om det er de samme uddannelser eller ej. 

Hvis personen ikke kommer ind på sin 1.prioritet hvis hans snit eksempelvis er for lavt, vil han blive henstillet til sin 2.prioritet. Og hvis du ikke bliver optaget på din 1.prioritet, vil du så blive henstillet til KU, og hvis dit snit er godt nok, bliver du optaget der. 

Så det kommer helt an på hvor mange studieplader der er. Hvis der er flere studiepladser end de tilbyder, så er det udelukkende snit de optager på, ligemeget om uddannelsen er din 1.- eller 2.prioritet. 

Besver dette dit spørgsmål?


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

P.s. Jeg formoder ved min kommentar foroven, at det er Kvote 1, I taler om.  

Hvis det er Kvote 2, er tingene lidt mere komplekse, og hvem der kommer ind vil være en mere subjektiv vurdering fra optagelsesudvalgets side. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juli 2014 af Bullerkage (Slettet)

#0

At KU er din 2. prioritering har ingen betydning, hvis du har fået en afvisning på din 1. prioritet. Derfor vil det være dig, med det højere gennemsnit, som vil komme ind, og ikke ham, bare fordi han har valgt KU som 1. prioritet.

Regner du da med, at du vil få et afslag på din 1. prioritet fordi alle pladserne er tager af folk, der også har valgt uddannelsen på 1. prioritet? Det giver jo ikke mening :)

Hele dit spørgsmål giver faktisk ikke mening (ligesom trådens titel)... Lad os antage, at ham, der har valgt KU har et snit på 02 og du har et snit på 11. Du vil gerne læse medicin på KU, men du har valgt det som 2. prioritet... Så er det da klart, at det er dig, der kommer ind, og ikke ham med et snit på 02? Ved godt det er en overdrivelse, men det fremmer forståelsen ^^


Svar #4
09. juli 2014 af mahmutosman (Slettet)

Tak for jeres svar,

Det jeg mente med mit spørgesmål var, hvis nu der kun er plads til at optage den sidste elev på uddannelsen, og ham der har valgt KU som sit 1.priotering har gennemsnit nok til at blive optaget, og jeg som har valgt KU som 2.priotering har et højere gennemsnit end ham, hvem af os vil blive optaget på uddannelsen?

Grunden til jeg stiller sådan et dumt spøgesmål er, at jeg ikke har så meget viden angående optagelses processerne, og har indset at jeg har prioteret uddannelsernes rækkefølge forkert. 

Hele dit spørgsmål giver faktisk ikke mening (ligesom trådens titel)... Lad os antage, at ham, der har valgt KU har et snit på 02 og du har et snit på 11. Du vil gerne læse medicin på KU, men du har valgt det som 2. prioritet... Så er det da klart, at det er dig, der kommer ind, og ikke ham med et snit på 02? Ved godt det er en overdrivelse, men det fremmer forståelsen ^^

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. juli 2014 af Dulugtergrimt

#4

Prioriteterne har ingen indflydelse på, hvem der optages før hvem. Det er udelukkende for at give dig mulighed for at tilkendegive hvilke uddannelser, du ønsker at komme i betragtning til først. Hvis du bliver afvist på din førsteprioritet, så indgår du på lige vilkår som alle andre i betragtning til prioritet 2. Kan du ikke komme ind her, så er du på lige vilkår til prioritet 3 osv. osv.


Svar #6
09. juli 2014 af mahmutosman (Slettet)

Tak for dit svar :)


Skriv et svar til: ???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.