Matematik

Levenes test i SPSS

09. juli 2014 af Jotten - Niveau: Universitet/Videregående

Skal Ho ikke afvises når den er over 0.05? Gentagne gange bliver den godtaget hvor sig. er over 0.05. Har jeg misforstået noget :-/

Mvh Julie

:-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juli 2014 af SuneChr

For χ2 testen for en H0 hypotese gælder, for signifikansniveauet 5% ,  at H0 forkastes, hvis teststørrelsen er større end dén værdi, den kritiske værdi, der svarer til 95%. H0 forkastes derfor for "signifikans"-niveau < 5% .


Svar #2
09. juli 2014 af Jotten

Det forstår jeg godt :-)

I SPSS er mit sig. blevet udregnet til .901. Jeg får af vide at Ho ikke skal forkastes, og jeg ville jo mene den skulle forkastes.

Roder jeg totalt i det lige nu!? :-/


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. juli 2014 af peter lind

Det kommer an på hvad de 0,901 står for. Hvis det står for sandsynligheden for at det fundne udfald x gælder at P(X<x) = 0,901 skal du acceptere resultatet idet forkastelsesgrænsen er 0,95.

Du går formodentlig ud fra at du har fået at  P(X>x) = 0,901 og så er forkastelsesgrænsen 0,05
 


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Julie,

Har du noget R/Stata/SAS output du evt. kunne uploade?

Hvad siger den, at din p-value er?

Hvis den er >0.05, vil du ikke kunne afkaste Ho frem for HA i det 95% sikkerhedsnivaeu, da du på nuværende tidspunkt ikke har nok beviser for det, hvilket indikeres af dit >0.05 p-value. 

Bard


Svar #5
10. juli 2014 af Jotten

Jeg tror simpelthen det er mig, der ikke forstå testen :-/

Nu har jeg vedhæftet udprintet fra SPSS.

Vedhæftet fil:levene.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #6
10. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Mulle,

Nu kan jeg bedre se, hvad du mener. Sig. i SPSS er det samme som p-val. eller p-value i andre statestik programmer, såsom Stata, R, og SAS. 

Ifølge din test har du fået en p-value = 0.901. Normalt skal sig. eller p-val være UNDER 0.05, hvis du vil afvise H0 til fordel for HA

Men da din sig. ligger på 0.901, hvilket er  større end 0.05, vil du ikke kune afvise H0, da du på nuværende tidspunkt ikke har beviser nok for din sag, eftersom der er 90.1% sansynlighed for at du kan observere en test statestik, der kan ligge udenfor dine antagelser. Dette kunne eventuelt skyldes fejlkilder i dit forsøg, som måske kunne kræve en anden fremgang. 

Håber dette hjælper og kaster lidt lys over tingene

Bard


Svar #7
11. juli 2014 af Jotten

TAK!!!! Endelig gav det mening :-D


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

O.K. det var godt -- selv tak! 


Skriv et svar til: Levenes test i SPSS

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.