Studievejledning

Skal jeg søge SU til HGS?

09. juli 2014 af Kanduhjælpemig (Slettet)

Jeg starter på HGS til august, og efter at have modtaget optagelsesbrevet, hvor der står, at man kan søge SU, er jeg blevet i tvivl om det vil være en ulempe for mig at søge SU til de 3 mdr.

Jeg har lige afsluttet en HF, hvor jeg fik SU 1 år i alt, men jeg er i tvivl om, om det vil være en ulempe for mig at søge SU nu til de 3 mdr., for jeg vil jo også gerne have noget SU tilbage, hvis jeg gerne vil starte på en videregåendde uddannelse på et tidspunkt.

Jeg har hørt noget om, at SU på ungdomsuddannelser og SU på videregående uddannelser ikke er blandet sammen, og at man har 6 år på SU på videregående uddannelser, hvis man starter inden 2 år. Er det rigtigt, og vil du vurdere, at det vil være en fordel for mig at søge SU, eller skal jeg lade være, for det er ikke noget problem for mig at klare mig økonomisk? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juli 2014 af PSXL

Som du siger, er der ingen sammenhæng mellem SU på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Så det er helt op til dig selv, hvad du vælger. 


Svar #2
09. juli 2014 af Kanduhjælpemig (Slettet)

Tak for svaret...

Men når der, som du skriver, ikke er nogen sammenhæng mellem ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, ville det så ikke være dumt ikke at søge SU?


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. juli 2014 af Dulugtergrimt

Det kommer an på det etiske aspekt i at få penge fra staten man ikke føler at man har brug for. Umiddelbart ville jeg få SU. De penge du har sparet op skal nok blive brugt når du starter på en videregående uddannelse.

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juli 2014 af PSXL

#2 Som #3 siger, er det et mere etisk spørgsmål, om man vil modtage penge fra staten, når man egentlig har nok til at klare sig selv. Jeg ville nok selv søge SU og så sætte de opsparede penge til side til bøger på uni, de kan nemlig godt koste en del. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
10. juli 2014 af JEEJ2008

Bare søg med god samvittighed. Min søster starter på HGS i Århus til august, og som du skriver er det en ungdomsudd. hvor SU'en ikke foregår med klip ligesom på en vdr. udd. Du har ligesom alle andre mennesker der tager denne udd. ret til SU. - så du har ikke noget at tabe eller noget at føle dig forkert over :)


Skriv et svar til: Skal jeg søge SU til HGS?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.