Studievalg og videregående studie

ikke optaget på studie

10. juli 2014 af melanieI

Hej alle sammen. 
Jeg bliver simpelthen nødt til at oprette denne tråd, skriver på vegne af min veninde.
Min veninde har i år gået på 10. klasse, hvor jeg har gået i 1.g 
De skulle skrive deres stærke og svage sider osv hvor min veninde havde skrevet at hendes svaghed var tysk og blev derfor ikke gjort uddannelsparat af den grund. Hun skulle derefter til en optagelsesprøve, hvor hun fik svaret at hun ikke var kommet ind. Men skulle have 1 tal højere i snit, for at komme ind. De sagde at en af hendes svagheder var at hun ikke var god i tysk og matematik var heller ikke så godt. Men dansk og engelsk var godt.

Jeg er bare så ked af det på hendes vegne. For nu er hun ikke kommet ind. Det er på HF hun har søgt ind. Er der virkelig ikke noget at gøre? Hun har været til eksamen her i alle fagene nu i 10. klasse hvor det laveste hun fik var et 4 tal i matematik og ellers 7, 10 0g 12 taller. Hendes studievejleder har efterfølgende sagt, at hun har fortrudt at hun ikke gjorde hende uddanelsesparat.

Hun fortæller selv, at andre der har været til optagelsesprøven som ikke bestod, er efterfølgende blevet spurgt om de ville optages alligevel. Samt at andre er blevet optaget fra starten, som havde et langt mindre gennemsnit end det. 
Hun siger også selv, at 10 klasse jo skulle hjælpe hende med at komme videre, og ikke bremse hende. For nu er hendes eneste muligheder at starte på hg, sosu eller tage et sabbat år. Men det virker også lidt nytteløst efter 10. klasse og når hun ved at hun gerne vil på HF. Og det ville også være synd for hende, at tage et sabbat år. Hun vil jo gerne være social, få nye venner og gå i skole osv. Hendes afsluttende karakterblad fra 10. klasse er rigtig godt. Jeg kan bare ikke forstå, hvordan det kan passe at hun virkelig ikke kan komme ind? Og er der intet at gøre. Jeg har selv lige valgt at skifte fra stx til hf her i sidste øjeblik. Og de reklamerer inde på vores skoles hjemmeside, at der stadig er ledige pladser tilbage på HF. Er der intet man kan gøre for at hun kan komme ind?

Jeg er bare så ked af det på hendes vegne. Lige nu har hun valgt bare at arbejde. Men det har hun jo ikke lyst til, og er rigtig ked af det over det. Jeg synes bare ikke det kan passe, at man bare kan blive helt udelukket fra systemet, samtidig med at man har gode karakter og bagefter hører om forskelsbehandling.

Tænkte om i vidste hvad man kan gøre i sådan en situation, findes der ikke en løsning? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juli 2014 af Kanduhjælpemig (Slettet)

En mulighed kunne jo være, at søge ind på andre skoler, der udbyder HF. Hvis hun søger ind på alle omkringliggende skoler, burde der være en sandsynlighed for at komme ind. Man kan jo komme langt omkring med offentlig transport, hvis man vil investere lidt tid. Jeg har selv brugt ca. 1½ time om dagen med offentlig transport de 2 år, hvor jeg gik på HF, og det er uden tvivl det værd.

Håber din veninde finder en løsning.


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. juli 2014 af MaibritG

Nu handler optagelsen/at blive erklæret egnet ikke om karakterer eller gennemsnit, men om man er egnet i første omgang. Optagelsesprøven kigger så på fagligheden, og når man ikke kan bestå denne, så bør man måske overveje om man er egnet til gymnasiet i det hele taget.

Men det kunne da være at en 2-årig HG efterfølgende kan give adgang til en HF (HG er jo ofte på folkeskoleniveau, men med muligheden for C og B-fag). Måske et komprimeret HF-forløb på VUC, men det afhænger helt af hvad din veninde gerne vil arbejde med i fremtiden.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

HF er lige til at tilmelde sig på rigtig mange VUC-skoler.


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. juli 2014 af Stats

Egnet eller ikke egnet.

Har du spurgt hende hvad hun gerne vil i fremtiden? Mange udd. kræver en basal viden for matematik (Tysk kan undværes). Der findes også mange andre udd. institutioner, såsom hhx, htx, stx. Jeg ville anbefale hende at prøve at søge ind på nogen af de øvrige, (Mest hhx, da hun er dårlig til matematik).

Grunden til hhx: Det er en blanding af bløde og hårde fag. Matematikken kan variere fra niveau C til A. Hun kan fravælge tysk, men skal så tage et fremmedsprog på A niveau. (Spansk, Fransk, Italiansk osv.[Det kommer an på hvad skolen tilbyder])

Hvis hun er ivrig nok, og hun virker interesseret om at få pladsen på udd. så skal hun med garanti nok komme ind. En HF, er selvfølgelig hurtig, men er også mere egnet til lidt mere modne mennesker...

Mit råd: Bliv ved med at søge om optagelse, og vær ikke for snævre synet, for der er mange andre udd. institutioner

Du må undskylde. Men jeg bliver lidt irreteret over, at din veninde og du, ikke kan se, at man skal vælge en udd. af interesse. For mig ser det ud til, at i vælger en udd. som I BEGGE kan komme til at gå på. Dvs at i er sammen... Jeg kan godt se at der ligger noget tryghed i at man kender hinanden, MEN er det virkelig din veninde og din interesser om en gymnasiel udd.? Eller er det bare kammeratskab, og fordi i ikke hvad hvad i vil i fremtiden?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #5
11. juli 2014 af melanieI

Mange tak for jeres svar alle sammen.
Der står ingen steder, at vi ikke vælger vores uddanelser ud fra interesse. Jeg har hele tiden haft en klar idé om hvad jeg ville, og startede også med at gå på stx for at følge min drøm. Jeg har nogle gode venner og min nye klasse er også rigtig god. Har aldrig haft planer om at vi skulle følges ad i systemet eller gå sammen. Jeg er skiftet til hf af andre grunde. Jeg nævnte det bare, fordi at jeg selv har kunne skifte og komme ind. Jeg har selv
Prøvet at hjælpe hende ud fra mine egne erfaringer. Den eneste grund til jeg gør det her, er fordi jeg vil prøve at hjælpe min veninde. Man vil jo ikke se sine nærmeste bare sidde fast. Synes det er synd at som 17-årig skulle arbejde og ikke gå på en uddanelse og være social. Hun har selv nævnt for mig, at hun gerne ville på hf, hvilket også var der hun søgte ind fra starten. På hf kan man også fravælge alle sprog og også have matematik på c. Jeg har anbefalet hende det, fordi der er fag som interesser hende og på er niveau jeg tror hun kan følge med på. Hvor jeg ved at en udsendelse som fx hhx slet ikke ville være hende,
Med fag som afsætning, erhvervsøkonomi og lignende. Jeg kan ikke forstå,
Hvor du har fået den idé fra at vi ikke ved hvad vi vil. Jeg prøver
blot at hjælpe hende.

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. juli 2014 af Kachoot (Slettet)

søg ind et andet sted. det er nemt at komme ind på hf


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. juli 2014 af Stats

OK. det virker som om, det ikke bare er tøse fnider. Men som sagt.

Mit råd: Bliv ved med at søge om optagelse, og vær ikke for snævre synet, for der er mange andre udd. institutioner

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. juli 2014 af Hijsa

Hun kan søge ind på HF ved den nærmeste VUC.


Skriv et svar til: ikke optaget på studie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.