Studievalg og videregående studie

Videregående uddannelse eller forsvaret

11. juli 2014 af nilsen1234 (Slettet)

Hej.

Jeg vil meget gerne gøre karriere inde ved forsvaret. Men jeg har søgt om at komme ind på skibsofficer uddannelsen, fordi jeg elsker at sejle, og med den uddannelse kan jeg gå direkte til officersuddannelsen i forsvaret. Meen mit problem er at jeg nok mere har lyst til at gå hele vejen i forsvaret, altså den indterne vej, istedet for den cevile vej. Og jeg har nok fået den håldning, at det at sejle enten et passager skib eller et fragt skib, handler om at sejle fra havn til havn, hvilket i mine øre lyder lidt for "kedeligt". Hvor søværnet er forsvar, enten at blive udsendt, hjælpe andre, miljø eller patrulje.
Men min fornuft siger, at det godt kunne være en god ide at tage skibsofficeruddannelsen, for så har jeg "noget at falde tilbage på", men min lyst siger at jeg skal vælge forsvaret nu.
Jeg har en plads til værnepligt, her til Febuar og regner med at jeg vil kunne få kontrakt efter (vil gøre alt hvad jeg kan for det)

Men hvad skal jeg gøre ??


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juli 2014 af MaibritG

Mit indtryk er, at der ikke er voldsomt meget fremtid i Forsvaret. Du kan da være heldig at få en K-35, men det i sig selv er ingen jobgaranti. Dertil er der også mulighed for at optjene CU-points til efteruddannelse. Men brænder du for at være soldat og hvad det indebærer, så go for det. Det giver i hvert fald nogle anderledes oplevelser.
- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. juli 2014 af Kachoot (Slettet)

Tag en rigtig uddannelse i stedet for at spilde dit liv på noget så meningsløst som forsvaret. Lønnen er elendig og der er ingen fremtid i det.


Svar #3
12. juli 2014 af nilsen1234 (Slettet)

Problemet er at jeg bræmder meget for forsvaret og jeg drømmer om at blive officer i søværnet og derved få mere absvar og arbejde med noget jeg syntes er virkelig spændende. Hvis jeg tager den videregående uddannelse, så ender jeg alligevel i forsvaret efter den, men jeg vil endelig hellere starte fra grunden af i forsvaret..
Men som sagt så siger min fornuft også at jeg skal tage den videregående uddannelse

Brugbart svar (1)

Svar #4
12. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

Du kan jo starte i forsvaret. Hvis du bliver officer, kan du blive til du er 60+. Jeg kan ikke lige se hvilken uddannelse, fra det civile, der giver en særlig fordel/forspring for at komme på officerskole. Forstå mig ret; Forsvaret lider lidt at Not-Inventet-Here-syndromet. Officere i søværnet laver i øvrigt meget andet end at stå på broen og sejle skibet.

Går det ikke officervejen, så måske en tid som konstabel eller befalingsmand, på K-35 kontrakt. Når det så ikke er sjovt mere, måske endda før de 30, så har du sparet noget CU (civil-uddannelse) sammen. Den kan så bruges på en univeritetsuddannelse. Det er sikkert sjovere at gå på uni med løn end SU. Om ikke andet, så er det desuden muligt at spare lidt op mens man er ved forsvaret, man behøver ikke drikke det hele op i messen.

Det er ingen ulempe at starte lidt senere på en videregående uddannelse, fx, når man er 20, 22, 25, 30, 35, whatever. Måske man lige når at tænke lidt over hvad man egentlig vil læse...

Hilsen Lars


Svar #5
12. juli 2014 af nilsen1234 (Slettet)

Tusind tak for det svar !det er helt kæart noget som jeg kan tænke over !

Brugbart svar (0)

Svar #6
16. juli 2014 af MichaelPH (Slettet)

Værnepligten skal nok give dig en idé om hvorvidt en fremtid i Søværnet er noget for dig. Jeg aftjente selv værnepligt i Søværnet, hvorefter jeg indgik en K-35. Efter 6 år som konstabel var det dog blevet tid til noget nyt. Jeg læser nu jura, men har stadig en tilknytning til Forsvaret, igennem et relevant studiejob et andet sted i organisationen. 

Skulle jeg på et tidspunkt, mod forventning, gå død i jura, ville jeg ikke tøve med at søge ind på den nye officersuddannelse.

De 6 år i Søværnet var en fantastisk oplevelse, og samtidig en super investering i forhold til mit CV :-). 


Svar #7
16. juli 2014 af nilsen1234 (Slettet)

Hvad har de af krav, altså af hensyn til fysisk og psykisk ?

Brugbart svar (0)

Svar #8
16. juli 2014 af MichaelPH (Slettet)

Sakset direkte fra Forsvarets hjemmeside

Adgangskrav

Du har en bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
Kan sikkerhedsgodkendes
Kan bestå optagelsesprøven

 

Det er en fordel, hvis du har gode kundskaber indenfor dansk, engelsk samt god forståelse og flair for matematik og fysik, da dette er en stor integreret del af uddannelsen, men er dog intet krav.

Optagelsesprøve

Skriftlige prøver
Styrketest (Coretest, niveau 2) læs mere om styrke- og løbetest
Løbetest minimum 2.400 meter på 12 minutter eller yo-yo udholdenhedstest
Interview med psykolog
Helbredsundersøgelse

 

Varighed af optagelsesprøverne er op til 2 dage og gennemføres ved Forsvarets Rekruttering i Ballerup på Sjælland. 

http://www2.forsvaret.dk/uddannelsessite/uddannelser/Pages/Officer_taktisk_officer_i_soevaernet.aspx


Skriv et svar til: Videregående uddannelse eller forsvaret

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.