Studievejledning

Skifte gymnasie?

12. juli 2014 af bummelumbumbum

Jeg skal begynde i 1.g på HTX efter ferien, men jeg har slet ikke lyst til det. Jeg føler mig helt ulykkelig ved tanken om at skulle gå på HTX. Grunden til, at jeg valgte det, var vist nok mest pres fra min familie til at vælge noget naturvidenskabeligt, og at jeg havde hørt, at STX mindede utroligt meget om folkeskolen. Jeg ringede til det gymnasie, som jeg rigtigt ville have søgt, for et par uger siden, for at høre om jeg kunne skifte over i deres klasse med latin og græsk, som var den linje jeg ville have søgt (og som jeg havde søgt som 2. prioritet). Det kunne jeg så ikke, fordi gymnasiet var fyldt, men jeg blev skrevet på ventelisten til gymnasiet som nummer 10. Linjen er den eneste, jeg vil gå på, fordi jeg interesserer mig for lingvistik og særligt de klassiske sprog, og jeg er sikker på, at jeg vil studere lingvistik. Og det er det eneste gymnasie i amtet, der udbyder den linje, så jeg kan ikke vælge at have samme linje på et andet gymnasie istedet.

Gymnasiet, jeg vil flytte over til, er ret stort med 16 studieretninger, så jeg er rimelig sikker på, at det når at blive min tur på ventelisten, men jeg tror bare, at jeg så først kan skifte over omkring november/december. Og jeg kan simpelt hen ikke overskue at skulle gå på HTX i så lang tid, fordi jeg elsker fremmedsprog, og slet ikke bryder mig om naturvidenskab. Og jeg ved med sikkerhed, at almen sprogforståelse ville blive mit yndlingsfag på STX, og det har man kun på første semester, så det ville være utroligt ærgeligt, hvis jeg helt skulle gå glip af /næsten) alle timerne i faget.

Ved I, om der er noget som helst, jeg kan gøre for at komme længere op på ventelisten, eller endda få lov til at skifte over inden 1. skoledag? Skal jeg forsøge at ringe/skrive til studievejlederne på gymnasiet, når de kommer tilbage fra ferie, eller er det bare spild af tid? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juli 2014 af MaibritG

Du må vente tålmodigt ligesom de øvrige på deres venteliste. Det hjælper ikke at "spamme" skolen/studievejleder (de har nok af curlingforældre, der kontakter dem). I øvrigt er almens sprogforståelse, der er placeret i grundforløbet altså ikke så fantastisk, som du måske går og tror. Jeg synes, at det var spild af tid i sin tid, især hvis man kan sin tegnsætning og har forholdsvis styr på sine grammatiske bøjninger på eksempelvis tysk. Desuden vil du med garanti arbejde med det i Latin A.

Du bør også overveje om du vil forsætte på HTX, hvis du ikke kommer ind eller søge ind på gymnasiet til næste år, hvor du dermed potentielt har en større change for at blive optaget på linjen med græsk A og latin A.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. juli 2014 af Narkcab

Normalt, hvis man har skrevet sig selv på ventelisten så er det man skal vente indtil man kommer ind. Hvis du slet ikke kommer ind inden det kommende så skal du vente til næste år, og det lyder meget latterligt men sandt. Min veninde havde den samme situation, så hun valgte at læse 1.år HG gymnasie linjen, sådan hun kunne komme i den linje hun mest tilpassede sig selv til. 

Men hvis du absolut tænker, HTX nej, så synes jeg du skal prøve endten at tage op til skolen, eller ringe ind hurtigst muligt. Tror ikke du har en stor chance, da du ligger endda som den 10. i venteliste. Men who knows, ring ind og spørg for sikkerhedskyld!


Svar #3
14. juli 2014 af bummelumbumbum

Jeg ringer til gymnasiet, når studievejlederne kommer tilbage fra ferie :)

Hvis jeg ikke kommer ind på STX inden grundforløbet er ovre, tror jeg ikke, at jeg har lyst til at starte helt forfra i 1.g om et år. Kan jeg godt komme ind på HF om et år, selvom jeg ikke har gået i 10. klasse, hvis altså jeg har gået på HTX i et helt år? For jeg så at på mit lokale HF er det muligt at have tre fremmedsprog på B-niveau (engelsk, tysk & arabisk), og det lød som et fint alternativ, hvis jeg ikke fik lov til at skifte over i år.

Og kan jeg egentlig skifte over til en 10. klasse midt i 1.g, hvis jeg bliver for træt af det naturvidenskabelige?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juli 2014 af MaibritG

Faktum er i hvert fald, at du IKKE kommer foran andre elever, når du har fået at vide, at du er nummer 10 på ventelisten. Der er jo andre, der åbenbart også brænder for at gå dér, som er foran dig i den kø. Og det vil du også få at vide når du kontakter studievejledningen.

Hvis du har 10.klasse kan du komme på HF eller hvis du får dispensation når du har gennemført 1.G. Personligt synes jeg ikke, at der er nogen grund til at springe fra 1.G til 10.klasse for at komme på HF. Så kan du ligeså godt blive færdig med 1.Gs pensum. Dertil kan jeg ikke forstå at du ikke har mod på at starte 1.G på STX, hvis du virkelig brænder for den linje.

For jeg så at på mit lokale HF er det muligt at have tre fremmedsprog på B-niveau (engelsk, tysk & arabisk), og det lød som et fint alternativ, hvis jeg ikke fik lov til at skifte over i år.

Du skal bare være obs på, hvis du vil ind på de humanistiske uddannelser, at tysk B er forsættersprog (Arabisk B er i hvert fald ikke).

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. juli 2014 af Narkcab

Ja du kan godt komme ind på 10. klasse efter 6 måneder, hvis de har plads til dig. Men det gælder også at du bliver egnet i 10 klasse. Hvis du vil starte på HF, næste år. :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. august 2014 af Hijsa

Omkring det med at STX er som folkeskolen er hvertfald løgn. Bare fordi mange af fagene er de samme er niveauet jo fuldstændig anderledes.

Husk at det er DIN fremtid og ikke andres. Jeg håber du kommer ind der hvor du ønsker. I værste fald kan du tage 1.g på HTX, og så flytte om på STX og starte forfra dér. De fleste i din klasse har sikkert alligevel taget 10.klasse før de kom på STX, så aldersmæssigt er du jævnaldrende med de andre. Du er bare lidt klogere ;)


Skriv et svar til: Skifte gymnasie?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.