Erhvervsret

Reklamationsret ved handelskøb

13. juli 2014 af FruPleidrup (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående
Sidder med en opgave, mangler lidt hjælp.

En erhvervsdrivende har købe en fabriksnye bil til sin virksomhed i feb. 2012 - den brænder dog sammen i påsken, samme år, under en privat køretur til lufthavnen. En undersøgelse af bilen har efterfølgende vist at det skyldes en fabriksfejl, og bilen skal have ny motor.
Hvem står med regningen? Iflg. KBL paragraf 52, stk.1 - skal der i handelskøb reklameres straks, men dette er jo en skjult fejl, som ikke kunne have været opdaget.
Hvad med regningen til autohjælpen, hvem betaler for transporten af bilen....

Sidder og stirrer mig lidt blind på dette, så kunne godt bruge lidt hjælp.

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. juli 2014 af SuhrB (Slettet)

Du starter det forkerte sted.

Start med at find ud af om det overhovedet er et handelskøb. Den bryder sammen under en privat tur? - det kunne godt være en fælde i opgaven. 

Dernæst, så er det ikke en skjult fejl. Det er en fejl der beror på en fabriksfejl som viser sig når den brænder sammen. Det er i det tidspunkt at man skal reklamere. Det at man tager den til et værksted og reklamerer når man finder ud af hvad der er galt, er ej heller i handelskøb, passivitetsudvisende adfærd. 

Nu vil have hæve handlen eller havde fejlen udbedret. Det vil som udgangpunkt ikke være muligt at hæve handlen når sælger han afhjælpe den indenfor rimelig tid osv. Så afhjælpningsudgifter bliver båret af sælger. 


Skriv et svar til: Reklamationsret ved handelskøb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.