Debat

Odontologi

13. juli 2014 af SolSmil (Slettet)

Hej

Antal ansøgere (jf. link) på KU er faldet lidt på odontologi, men kan det få kvotienten eller standby til at falde, eller er det for svært at vurdere? Jeg kender nemlig ikke antal-ledige-pladser, men måske nogen af jer ved det?:)

http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/optagelsesstatistik/2014/antal-ansoegninger-i-alt/sund/


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juli 2014 af Bullerkage (Slettet)

Nej ikke nødvendigvis. Fordi: 

323 søgte odontologi på KU sidste år. Kun 100 kom ind, dvs. at 223 blev afvist. 223 studenter, hvis gennemsnit ingen betyning havde for adgangskvotienten. Så hvis antallet af ansøgere fx blot er 300 i år, vil de 100 bedste sikkert stadig have et snit på 10,0 eller over, mens blot 200 studenters gennemsnit ingen betydning vil have. 

Jeg har altså antaget, at dem, der ikke søger odontologi i på KU i år, hører til gruppen med et gennemsnit på under 10 (fordi det er den største gruppe), men det kan selvfølgelig også være, at dem, der ikke har søgt på KU i år, hører til gruppen med et snit over 10, og adgangskvotienten derfor vil falde - men det synes jeg ikke du skal regne med. Både fordi det er den mindre gruppe (100 ud af 323) og fordi flere artikler nævner, at em karakterinflation er igang. 

Antal ledige pladser samt stand-by for odontologi findes på:
http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/sundhedsvidenskabeligebacheloruddannelser/odontologi.aspx#fold6

Jeg ved ikke lige hvorfor tallene fra ug.dk og studier.ku.dk ikke stemmer overens...


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. juli 2014 af preity1610 (Slettet)

Hvorfor kan man ikke finde noget statistik over antal ansøgere i de andre universiteter? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juli 2014 af Heisenberg1 (Slettet)

Hvad med farmaci.. Tror I den falder? 

  Ændring i procent i forhold til sidste år er på  et fald -10,6% i det samlede antal ansøgninger og et fald på -16,1%på 1. prioritet. 
Jeg har et snit der er 0,1 fra sidste års snit. Tror I jeg har en chance for at komme ind? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. juli 2014 af preity1610 (Slettet)

#3 Nu er det ikke antallet der søger ind der afgør adgangskvotienten (ikke altid), men når der er et fald på 16% så kan man jo næsten ikke forstille sig andet end at det godt kunne lade sig gør at den faldte :) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. juli 2014 af Heisenberg1 (Slettet)

#4
Tak for svaret.. Håber jeg sgu..lidt irriterende, at man kun skulle mangle 0,1 fra at komme ind :/ :P


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juli 2014 af preity1610 (Slettet)

#4 Ja det er næsten det væreste. Så vil jeg hellere være en hel karakter så jeg ikke ærger mig :/

Men har du kun søgt i KBH for på SDU er adgangskvotienten meget lavere


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. juli 2014 af Heisenberg1 (Slettet)

ja kun i kbh :D


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. juli 2014 af preity1610 (Slettet)

Der er heldigvis ikke lang tid til vi får svar, men vi satser på du kommer ind ;-) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. juli 2014 af Heisenberg1 (Slettet)

Ja kan snart ikke holde ud mere :/ - Er sgu ret nervøs. Held og lykke til dig også- hvad håber du på at komme ind til?


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. juli 2014 af preity1610 (Slettet)

Tror vi alle er ret nervøse :-/ tak skal du have :) jeg har søgt medicin.

Skriv et svar til: Odontologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.